عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

تاثیرگذارترین ارگان در پیشگیری از ایدز، آموزش و پرورش است

دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت هفته ایدز، گفت: آموزش ها باید از مقاطع پائین تر به افراد ارائه شود و آموزش و پرورش، در زمینه پیشگیری از ایدز، تاثیرگذارترین ارگان به لحاظ قرار گرفتن گروه نوجوان و جوان در این سازمان است.

ایشان بیان کرد که افزایش اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر و استفاده از روانگردان ها به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، ارتباط مستقیم و بسیاری با ابتلا به بیماری ایدز دارد.

این مقام مسوول، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله پیشگیری از افزایش مصرف مواد مخدر و تزریق های مشترک را از وظایف کلیه سازمان ها خواند و یادآور شد: بیماری ایدز، ریشه در اجتماع دارد و در صورتی که مسائلی، مانند: استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر، تزریق مشترک و رفتارهای پُرخطر، در جامعه کنترل نشود، فرد با نگرشی اشتباه به سمت بیماری ایدز می رود.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، بیماری ایدز را ناقوسی پُرصدا خواند که در شرایط فعلی، الگوی آن در حال تغییر بوده و نوجوانان و جوانان را به سمت رفتارهای پُرخطر غیر ایمن هدایت کرده است. وی لازم دانست کلیه ارگان ها با مدیریت مناسب در ایجاد فضای مناسب، برای آموزش صحیح و اصولی در پیشگیری و مهار این بیماری، کمک کننده حوزه سلامت باشند.

مسوول سلامت شهرستان قزوین، نوجوانان و جوانان را از بیشترین گروه های آسیب پذیر دانست و گفت: بدون نگاه دینی، باید محافظت های لازم را در صورت داشتن رفتارهای پُرخطر در اختیار این گروه قرار داد.

دکتر مهرعلیان، صدا و سیما و اصحاب رسانه را ابزار مهمّی در آموزش و مهار این بیماری دانست و گفت: با تغییر رویکرد در این سازمان ها می توانیم با اولوّیت پیشگیری و آموزش، جامعه هدف را به نحو مناسب تری اطلاع رسانی کنیم.