عمومی | بنیاد ملی نخبگان

مراسم بزرگداشت پروفسور رضا؛ دانشمند فقید گیلانی برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای برگزاری برنامه‌های تکریم از مفاخر بومی کشور و بنا بر ضرورت الگوسازی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور برای نسل جوان خاصه مستعدان‌برتر، مراسم بزرگداشت پروفسور فضل‌الله رضا؛ دانشمند فقید گیلانی با همکاری بنیاد نخبگان استان گیلان و دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

پروفسور فضل‌الله رضا؛ دانشمند برجسته گیلانی در رشته برق، انفورماتیک و ریاضیات، متولد شهر رشت و تنها فارغ‌التحصیل دوره اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که پس از گذراندن دوران کارشناسی در رشته مهندسی برق، در سال ۱۳۲۴ مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و سپس دکترای برق را از دانشگاه نیویورک دریافت کرد.

این استاد برجسته، ریاست دانشگاه تهران، نماینده ایران در یونسکو و ریاست دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه خود داشت. وی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات، انفورماتیک و مخابرات در جهان است که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار داشته و درباره اطلاعات و فرآیندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌ها، تحقیقات مهمی انجام داده بود.

این دانشمند بزرگ کشور آبان ماه ۹۸ در سن ۱۰۵ سالگی در کانادا بدرود حیات گفت.