توسعه استانی نوآوری سرعت گرفت
«فنبازار» به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است. در واقع فنبازار یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرفهای «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.
شناسایی و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایهگذاران، تسهیل روند تجاریسازی دانشفنی و سایر فعالیتهای حرفهای که منجر به «توسعه بازار فناوری» میشود از جمله نقشهای اساسی فنبازارها است. در دنیا فنبازارها به سه دسته فنبازارهای اطلاعات فناوری، فنبازارهای انتقال فناوری و فنبازارهای ترکیبی تقسیمبندی میشوند. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه ملی فن بازار در کشور توانسته است در ۲۰ استان کشور ،شعبه استانی ایجاد کند. این شبکه با حضور فعالان و نمایندگان سراسر کشور، سیزدهمین نشست سراسری خود را صبح روز ۹ آذر ( ۱۳۹۸) در محل سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار کرد.
در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگانی از بیش از ۲۰ استان کشور برگزار شد، جمعی از «بروکرها» و مدیران فن بازارهای سراسر کشور تجربیات و دستاوردهای خود را با حاضران به اشتراک گذاشتند .
قرارداد «نانوژلهای داخل چشمی (HPMC) در سرنگهای از پیش پر شده با مواد اولیه گیاهی» که با تلاش فن بازار منطقهای کرمانشاه معقد شده است، از جمله ۸ قراردادی بود که در این رویداد به صورت نمادین توسط مالکان و سرمایه گذاران به امضاء رسید.
«ماشین برداشت گل زعفران»، «تولید متیل کلراید بیضرر برای انسان در تولید کفش»و « تولید پلی سلیکات روی» از جمله دیگر قراردادهای بودند که در حاشیه این نشست توسط مالکان آنها به حضار معرفی شدند و در مورد آنها توضیحاتی ارائه شد.
در ادامه این نشست، اکبر قنبرپور معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس ضمن اشاره به تلاشهای انجام گرفته در دورههای قبل گفت: سیزدهمین نشست شبکه سراسری فن بازارهای سراسر کشور، این بار به میزبانی شبکه فن بازار ملی در تهران برگزار شده است و نشستهای بعدی به میزبانی یکی از استانهای متولی فن بازار منطقهای برگزار خواهد شد.
وی افزود: زیست بوم فناوری در کشور اعضای زیادی دارد که از آن جمله می توان به تولید کنندگان، شرکتهای بزرگ پذیرنده فناوری، شرکتهای دانش بنیان، .... اشاره کرد. با این همه جمع حاضر در این نشست عموماً از «واسطه های نوآوری» یا همان بروکرها تشکیل شده است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند.
نقش موثر بروکرها
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در ادامه اظهار کرد: بروکرها، کارگزارانی با ماهیت خصوصی هستند که در قالب شبکه فن بازارها در کشور، وظیفه همرسانی و هماهنگی فضای نوآوری را بر عهده گرفتهاند و به یقین میتوان گفت که این مهم یکی از سخت ترین کارهای این زیست بوم است و این فعالان تجارت فناوری، همرسانی عرضه و تقاضا را در این زیست بوم بر عهده دارند.
این مسئول حوزه نوآوری در کشور با ارائهای گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در سالهای قبل افزود: در سال ۱۳۹۱ با توجه به ضرورتهای موجود، اقدام به تاسیس شبکه ملی فن بازار در کشور کردیم و در سال ۱۳۹۲ نیز با جانمایی انجام گرفته در درون این شبکه، یک شبکه از بروکرها ایجاد شد. بروکرها دارای «یک شخصیت حقوقی خصوصی » هستند و درآمدشان از طریق انجام فعالیتهای همرسانی به دست میآید.
اکبر قنبرپور افزود: شبکه فن بازار ملی بر اساس اسناد بالادستی ابلاغی، ایجاد شده است که از جمله این اسناد میتوان به ابلاغ مفادی از نقشه جامع علمی کشور از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد. اخیراً نیز شیوه نامهها و دستورالعملهای برای انجام کار بروکرها یا همان کارگزاران تجارت فناوری تدوین شده است که به زودی ابلاغ میشود. در حال حاضر نسبت به ایجاد فن بازار در ۲ حوزه تخصصی از جمله « فن بازار تخصصی حوزه گاز و حوزه سلامت» اقدام شده است و بیش از ۴۰۰۰ شرکت داشتههای خود را که بالغ بر ۱۳۰۰۰ محصول است در سامانه فن بازار ملی کشور به آدرس www.techmart.ir عرضه کردهاند.
میلاد صدرخانلو رئیس شبکه فن بازار ملی ایران نیز در ادامه این نشست، ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی و ایجاد تعامل بیشتر میان تمام اجزای شبکه سراسری فن بازارها گفت: سرمایه اصلی در شبکه فن بازار ملی ایران، اعضاء شبکه، به ویژه بروکرها هستند. خوشبختانه تا کنون تعامل مثبت و سازندهای بین تمام دفاتر فن بازار استانی و بروکرها ایجاد شده است. البته نمیتوان نادیده گرفت که در برخی دفاتر نیز این تعامل در سطح مطلوبی قرار نداشت که باید رسیدگی شود.
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران افزود: از فرصت ایجاد شده در این نشست استفاده میکنم و از تمام همکاران در سراسر کشور درخواست می کنم که سطح همکاری و تعامل خود با بروکرها را افزایش دهند. از بروکرها نیز می خواهم تا فعالیتهای خود را هر چه بیشتر با چهارچوبها و ضوابط اعلام شده از سوی دفاتر تطبیق دهند. با توجه به زحماتی و ریسکی که یک بروکر متقبل می شود، این انتظار منطقی را دارند که شاهد بیشترین سطح همکاری و حمایت از سوی مسئولین مربوطه باشند.
پاسخ به نیاز صنایع بزرگ
محسن صالحی نیا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به ظرفیتها و فعالیتهای انجام گرفته در این سازمان اظهار کرد: در ۵۰۰ شهرک صنعتی و ۳۲۰ ناحیه صنعتی امکانات و زیرساختهای مناسبی وجود دارد که میتواند مورد استفاده دفاتر استانی فن بازار در سراسر کشور قرار گیرد. در حال حاضر با توجه به توافقات صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حدود ۲۰ دفتر فن بازار استانی در کشور، ۱۴ فن بازار در شرکتهای شهرک صنعتی استانها مستقر هستند و برنامه ریزی شده است که این سطح تعامل و همکاری در آینده نیز توسعه یابد.
مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به نیاز روز افزون شرکتهای بزرگ صنعتی به محصولات دانش بنیان و مبتنی بر فناوری گفت: باید جزایر مستقل فناوری در کشور، به یک شبکه همکار و منسجم تبدیل شود. تا چند سال قبل کارگزاران تجاری فناوری یا بروکرها اصلاً وجود نداشتند و خوشبختانه امروزه شاهد فعالیت موثر و رو به فزونی این عناصر فعال درون شبکه هستیم.
رئیس پارک فناوری پردیس افزود: فن بازار تلاش کرده است تا با به دست گرفتن ابتکار عمل در زمینه اختراعات و ابتکارات با ارزش گذاری این داراییهای فکری، زمینه مناسبی برای تجاری سازی آنها را فراهم سازد. باید تلاش کرد تا با ایجاد پیوند بیشتر میان شبکه سراسری فن بازارها با محیطهای دانشگاهی، بر وری نیازهای واقعی صنایع بزرگ متمرکز شد.
وی در پایان ضمن اشاره به زمینه های مساعد موجود در مراکز صنعتی بیان کرد: بنگاههای بزگ بسیاری از جمله: ساپکو، سایپا، شرکت ملی گاز ایران، شهرداری تهران و دیگر نهادها با شبکه سراسری فن بازار همکاری دارند و به دنبال این هستند که برای نیازهای خود در دل این شبکه، پاسخهای فناورانه جستجو کنند. با توجه به اینکه یکی از دغدغههای بزرگ مقام معظم رهبری ایجاد پیوند واقعی میان دانشگاه و صنعت است، تلاش داریم که با استفاده از ابزارهای مانند شبکه ملی فن بازار، تقویت کننده این پیوند باشیم.
نشست سراسری فن بازارهای تخصصی و منطقه ای کشور با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس شبکه ملی فن بازار کشور و جمعی از نمایندگان و کارگزاران فن بازارهای سراسر کشور در صبح روز ۹ آذر ماه ( ۱۳۹۸) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست از ۳۲ قرارداد سرمایه گذاری و فروش فناوری به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال رونمایی به عمل آمد و در حاشیه آن پنلهای آموزشی برای علاقه مندان و فعالان شبکه برگزار شد.
گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/۳۳