عمومی | دانشگاه گیلان

تالیف کتاب "از ماست که بر ماست" توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب « از ماست که بر ماست»؛ نقد دیدگاه روشنفکران درباره خلقیات ایرانیان تالیف دکتر جواد نظری مقدم عضو هیات علمی پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

این اثر، متون مربوط به خلقیات ایرانیان را به نقد می‌کشد. در واقع نقدی است بر نقد روشنفکران ایرانی بر خلقیات و ویژگی‌های جامعه ایرانی. نویسنده در مقدمه به این امر اشاره دارد که این رویکردها و آثار حوزه خلقیات ایرانیان که در واقع می‌توان گفت تبدیل به یک گفتمان مسلط در جامعه ایرانی شده بر بسیاری از تحلیل‌ها در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار است و می‌تواند در سطوحی منشا بروز مسائل و مشکلاتی از قبیل از خودبیگانگی، غرب محوری، یکسویه نگری و سنت زدایی و تاریخ ستیزی در جامعه ایرانی شود. نویسنده معتقد است باید به نقد این رویکرد انتقادی پرداخت تا بازنگری در تصویر ارائه شده از ملت و هویت ایرانی مسیر حرکت به سوی رشد و تعالی حقیقی جامعه هموار گردد.

نویسنده در این کتاب به نقد محتوایی و روشی آثار جمال زاده، سریع القلم، نراقی، رضاقلی، قاضی مرادی، پیران و دیگر آثار حوزه خلقیات ایرانیان پرداخته است.