عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

حضور ریاست و اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در جشنواره کیوی در شهرستان تنکابن

حضور ریاست و اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در جشنواره کیوی در شهرستان تنکابن

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، نخستین جشنواره تخصصی کیوی مازندران در روز پنجشنبه ۷ آذر ۹۸ با حضور دکتر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس خیریان پور معاون اقتصادی استاندار مازندران، مهندس طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، نماینده مجلس و فرمانداران شهرستان های رامسر و تنکابن، و دیگر مدیران استانی و شهرستانی و فعالان اقتصادی، کشاورزان، باغداران و بهره برداران در روستای نارنج سرای بخش نشتارود از توابع شهرستان تنکابن برگزار شد.

این جشنواره با هدف ارائه آخرین دستاوردها و یافته های علمی و تخصصی کیوی، انتقال دانش فنی کشاورزی و باغداران پیشرو، ارتقاء تکنولوژی فرآوری و بسته بندی کیوی در راستای تجارت، بازرگانی و برندسازی، ارائه توانمندی های فنی و تخصصی تولید کیوی و تقدیر از پیشکسوتان و کارشناسان کیوی در سطح ملی و منطقه ای در شهرستان تنکابن برگزار شد.

دکتر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جشنواره کیوی گفت: توسعه صادرات امسال اولویت دولت و وزارت صمت است . امروز بسیار خوشحالم که در این همایش باشکوه حضور پیدا کردم و با توجه به گام های برداشته شده در راستای توسعه صنعتی و کشاورزی این استان معتقدم که مازندران در این حوزه‌ها آینده خوبی خواهد داشت . وی همچنین گفت: صنعت و کشاورزی بخش مولد کشورند و باید توجه ویژه ای به ظرفیت های آنها در سطح کشور شوند .

مهندس طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۸۰ هزار تن کیوی در استان های گیلان، مازندران و گلستان تولید شود . وی گفت در سال گذشته ۱۴۰ هزار تن کیوی صادر شده است. ایشان همچنین اظهار داشتند، وزارت جهاد کشاورزی برای احداث باغ کیوی و تولید این محصول تسهیلات ۱۴ درصدی به متقاضیان اعطا می کند.

همچنین دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در این مراسم به ایراد سخنرانی با عنوان مروری بر وضعیت تولید کیوی در دنیا و ایران و چالش های مهم پیش رو در تولید محصول استاندارد پرداخته و به آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه محصول کیوی فروت اشاره نمودند.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری اظهار داشتند، با توجه به جایگاه تولید کیوی در ایران که در جهان در رتبه چهارم قرار دارد و از نظر اقلیم ویژه غرب استان مازندران که مساعد برای این محصول می باشد، پتانسیل قابل توجهی در افزایش صادرات کیوی دارد.

دکتر گل محمدی افزودند، علیرغم سطح یک و نیم درصدی این محصول در بین محصولات نیمه گرمسیری، جایگاه نخست صادرات در بین آنها را داراست و سالانه با صادرات این محصول ارز قابل توجهی وارد کشور می شود.

ایشان همچنین خاطر نشان کردند یکی از ویژگی های شاخص کیوی بر خلاف سایر کشورهای برتر، عدم گسترش بیماری های خطرناک مانند شانکر باکتریایی کیوی است که نیازی به مصرف سموم نمی باشد. بنابراین محصول کاملا سالم و با کیفیت در ایران تولید می شود و قابل رقابت با کشورهای دنیا می باشد. ایشان همچنین به اجرای ۲۰ پروژه تحقیقاتی در ارتباط با محصول کیوی، برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی و چاپ نشریات، اپلیکیشن و دستنامه توسط پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری پرداختند.