عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

عملکرد دستگاه ها وکیفیت برخی ساختمان‌ها اجازه بهینه‌سازی مصرف انرژی را نمی‌دهد

عملکرد دستگاه ها وکیفیت برخی ساختمان‌ها اجازه بهینه‌سازی مصرف انرژی را نمی‌دهد

در مراسم اختتامیه چهارمین همایش و نمایشگاه ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی که ششم  آذر ماه برگزار شد، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و فرج الله رجبی رئیس  سازمان نظام مهندسی ساختمان، در جمع حاضران در بوستان گفتگو، سخنرانی کردند.
در این مراسم مهندس رجبی، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در مراحل تصمیم ‌سازی و تصمیم‌ گیری، مشکلات متعددی داریم، گفت: وظیفه حکمرانی هدایت منابع و جامعه در مسیر منافع ملی است.
وی افزود: باید در دایره حکمرانی خود یک تصویر روشن برای بهینه سازی انرژی داشته باشیم. نظام حکمرانی وظیفه خود را آنگونه که لازم است، انجام نمی‌دهد و ما نیازمند اصلاح ساختاری و اداری در این مسیر هستیم.
رجبی عنوان کرد: باید پاسخ دهیم که آیا کیفیت ساختمان‌های موجود ما به چه میزان اجازه می دهد مصرف انرژی را بهینه کنیم؟ شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بپذیرند که مسئولیت جدی در این زمینه دارند و جز با ایفای وظایف شان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، رجبی سپس به اهمیت توجه به شناسنامه فنی و ملکی پرداخت و افزود: باید بپذیریم که در حوزه صنعت ساختمان ، شناسنامه فنی و ملکی باید باشد و با کیفیت هم باشد و دلالت بر واقعیت داشته باشد . همچنین کسانی که آنرا تهیه یا از آن استفاده می کنند، بتوانند به آن اعتماد نمایند.
رجبی خاطر نشان کرد کلیه امور مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی باید در شناسنامه فنی و ملکی ثبت و ضبط گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آن‌گاه به اهمیت حضور فعال مجریان ذیصلاح در مراحل مختلف ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: حضور مجریان ذیصلاح در همه موارد به ویژه طراحی،  محاسبه، نظارت و اجرا، از اهمیت خاص برخوردار است.
ناطق همچنین به اهمیت برخورد آیین‌نامه‌ای و تخصیص کد ویژه برای مصرف انرژی ساختمان ها در شناسنامه فنی و ملکی اشاره کرد و گفت: در صورتی که این مهم جنبه عملی نپوشد، ممکن است باز هم همه چیز به صورت سلیقه‌ای عمل شود.