عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

دیروز هوای همدان ناسالم بود، امروز قابل قبول است


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امروز هوای همدان مشکلی وجود ندارد گفت: دیروز شاخص هوا برای گروه‌های حساس نظیر بیماران قلبی، کودکان، مادران باردار و افرادی که مشکلات تنفسی دارند ناسالم بود.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان به نقل از معاونت بهداشتی دانشگاه، دکتر منوچهر کرمی با بیان اینکه از شنبه دوم آذرماه تا امروز آلودگی ناچیزی در همدان وجود داشته که ناشی از ذرات گرد و غبار بوده است اظهار کرد: دیروز شاخص هوا برای گروه‌های حساس نظیر بیماران قلبی، کودکان، مادران باردار و افرادی که مشکلات تنفسی دارند ناسالم بود.

وی با اشاره به اینکه در شاخص اول هوا مطلوب است و در شاخص دوم قابل قبول و شاخص سوم ناسالم برای گروه‌های حساس گفت: از دوم آذرماه یک روز در همدان برای گروه‌های حساس ناسالم و بقیه روزها قابل قبول بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امروز خوشبختانه هوای همدان قابل قبول است و مشکلی وجود ندارد افزود: معمولاً در این فصل شهرهای صنعتی مانند تهران، اصفهان، قزوین و اراک دچار آلودگی هستند چراکه دارای صنایع هستند و به دلیل وارونگی دما معمولا آلودگی‌ها در سطح  زمین می‌ماند و بالا نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی و معمولی هرچه‌قدر به سمت بالا می‌رویم هوا سردتر می‌شود و همین امر موجب می‌شود آلاینده‌ها در سطح زمین تولید می‌شوند معمولا با جریان هوا به بالا می‌روند خاطرنشان کرد: جریان هوا طوری است که معمولا هوای گرم بالا می‌رود و جایش را به هوای سرد می‌دهد و به این شکل هوا در گردش است.

دکتر کرمی با تاکید به اینکه وقتی هوای گرم بالا می‌رود به همراه خود آلودگی هوا را بالا می‌برد و از سطح زمین خارج می‌کند گفت: اما در شرایط وارونگی دما سطح زمین سرد است و معمولا با افزایش ارتفاع کاهش دما نداریم  و آلاینده در سطح زمین باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه به فرض اگر دمای زمین دو درجه است دمای ۱۰۰ متر بالاتر نیز دو درجه است و اختلاف دمایی که باید وجود داشته باشد آلودگی‌ها را به سمت بالا بکشد، وجود ندارد افزود: مثلا در هزار متری سطح زمین این اختلاف دما وجود دارد و معمولا دراوایل روز سطح زمین به دلیل سرد بودن در شب، سرد است و این موجب می‌شود آلودگی‌ها در ۲۰ تا ۳۰ متری سطح زمین محبوس شود و بالا نرود که به وارونگی دما مشهور است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در روزهای پاییز که سطح زمین سرد است و با آفتاب قسمت فوقانی جو گرم می‌شود این وارونگی دما ایجاد و موجب می‌شود آلودگی‌ها در سطح زمین باقی بمانند اما در همدان آنچنانی خطری ایجاد نشده است گفت: در ماه آبان و چند روزی که از آذر گذشته است شاید سه روز شاهد ناسالم بودن اوضاع جوی در همدان بوده‌ایم.

وی با تاکید به اینکه دو یا سه روز هوا ناسالم بوده است بیان کرد: این آلودگی معمولا  در ساعات خاص روز بوده که معمولا ساعت ۸ تا ۱۱ گزارش می‌شود.

دکتر کرمی با بیان اینکه درطول روز با گرم شدن هوا و سطح زمین جریان انتقال آلودگی هوا خود به خود راه می‌افتد و از سطح زمین به بالا حرکت می‌کند گفت: از طریق رسانه‌ها به خصوص صدا و سیمای مرکز استان در روزهایی که شاهد آلودگی هوا  بوده‌ایم هشدار لازم به مردم داده شده است.

وی با تاکید به اینکه لازم است مردم در روزهای آلوده از حضور غیرضرور در فضای باز  خودداری کنند افزود: بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار و کودکان تا جایی که امکان دارد از رفتن به فضای باز خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تا حد امکان پنجره‌های مشرف به فضای باز بسته بماند و از ورزش در فضای باز خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه اطراف همدان آنچنان صنایع بزرگی وجود ندارد و بیشتر این آلودگی‌ها ناشی از ذرات گرد و غبار زیر دو و نیم میکرون و بسیار ریز است و بیشتر هم ناشی از تردد  خودروها و فعالیت مردم در خیابان‌ها و رفت و روب معابر و کوچه‌ها بوده است گفت: خوشبختانه در همدان  آنچنان با آلودگی خاصی که در تهران ناشی از CO ۲ و N ۰۲  و خطرناک باشد، مواجه نیستیم.

دکتر کرمی با بیان اینکه آلودگی چندانی را در همدان شاهد نیستیم اما در مورد مقدار کم آن نیز مردم باید مراعات و موارد لازم را رعایت کنند افزود: در این مواقع افراد باید تا حد امکان با آلودگی هوا مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آلوده به عنوان مثال زنگ ورزش دانش‌آموزان تعطیل شود چراکه بسیاری از کودکان به این شرایط حساس هستند  و ممکن است حساسیت تنفسی و آسمی ایجاد شود گفت: در شهرهای بزرگ دارای صنایع، آلودگی‌ها به سمت شهر می‌آید اما در شهر همدان صنایع بزرگی وجود ندارد تا جریان آلودگی را به سمت شهر بکشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه  در کنترل آلودگی هوا اجرای طرح ترافیک می‌تواند موثر باشد افزود: طی این روزها به دوچرخه‌سواری نیز توصیه نمی‌شود چراکه امکان مواجهه با آلودگی وجود دارد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی بهترین راهکار است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده از امروز بارش‌هایی را در غرب کشور و در همدان داشته باشیم و این اتفاق باعث می‌شود آلودگی‌ها به طور کامل از بین برود.

دکتر کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از روزها مردم احساس می‌کنند هوا ناسالم است و نگرانی‌هایی را دارند اما مسوولان این اطمینان را می‌دهند که آلودگی وجود ندارد، چطور می‌توان به مسئله آلودگی پی برد؟ گفت: روزهای پایانی ماه آبان واین روزهای آذر صبح‌ها هوا مه‌آلود بود، مه‌آلود بودن با آلودگی متفاوت است.

وی با بیان اینکه مردم وقتی می‌بینند هوا گرفته است و مثلا کوه‌ها و آبی آسمان آنچنان معلوم نیست تصور می‌کنند ناشی از آلودگی باشد در صورتی که ناشی از مه صبحگاهی است افزود: در این روزها در بسیاری از شهرهای کوهستانی مه رقیق وجود دارد و آلودگی نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه کاهش دید افراد همواره ناشی از آلودگی نیست و معمولا در مواقع صبحگاه مه و غبار صبحگاهی داریم گفت: اگر بیرون از خانه هستیم و گلودرد و سوزش در چشم‌ها را احساس می‌کنیم  و نمی‌توانیم آنچنان به راحتی نفس بکشیم این اتفاق نشان می‌دهد آلودگی وجود دارد.

وی بیان اینکه مه صبحگاهی پدیده خوبی است چراکه ذرات آلودگی را در خود جمع می‌کند و کم کم به شبنم بر روی درختان و سطوح تبدیل می‌شود اما آلودگی هوا با سوزش چشم و گلو و با احساس تنگی نفس همراه است افزود: آلودگی هوا را بر اساس اعداد سنجش اعلام می‌کنیم و نباید در غیر این صورت نگرانی داشته باشیم.

کرمی با بیان اینکه همواره صبح‌ها از روی دیتا و سنجش اعلام می‌کنیم که آلودگی وجود دارد یا خیر گفت: امروز صبح ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون ۷۶ است و ( PM ۲.۵)که ذرات زیر ۲.۵ میکرون است، ۳۸ بوده است و این شاخص می‌گوید هوا قابل قبول و متوسط است.

وی با اشاره به اینکه شاید ۸۰ درصد روزهای سال را با این شریط مواجه باشیم و این هوا برای افراد مشکل‌ساز نیست افزود: همدان صنعتی نیست و مقدار کمی از آلودگی استان ناشی از نیروگاه بوده که این آلودگی به سمت شهر همدان نیست و به سمت شهر فامنین و منطقه جهان آباد و اتوبان ساوه است.

معاون بهداشتی دانشگاه  تاکید کرد: آلودگی‌ها در این روزها در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده می‌شود و افرادی که احساس می‌کنند با گلودرد و سوزش چشم و ... مواجه هستند از حضور در فضای باز خودداری کنند.

منبع: فارس