عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی در دانشکده داروسازی

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی، این جلسه با ارائه دکتر عاطفه ملک خطابی دستیار گروه در حضور جمعی از اساتید و دانشجویان ۵ آذر ۹۸ برگزار شد.
دکتر ملک خطابی گفت: دارورسانی پوستی یکی ازموثرترین و ایمن ترین مسیرهای دارورسانی است، اما دسته ی وسیعی از گونه های دارویی برای تجویز پوستی با ممانعت مواجه هستند. پچ های میکرونیدل جدیدترین شکل دارویی نسل سوم سیستم های انتقال پوستی می باشند که تا حدود قابل قبولی توانسته اند بر محدودیت های ذکر شده فائق آیند و کارایی معادل سیستم های تزریقی را ارائه دهند. این پچ ها شامل آرایه ای چند صدتایی از سوزن های درابعاد میکرون در سطحی کوچک و ازجنس فلز و یا پلیمر های زیست تخریب پذیر و تورم پذیر هستند، عمق نفوذ این سوزن ها درحدی است که گیرنده های درد را لمس نمیکنند و در نتیجه بدون درد و روش استفاده از آنها ساده و  قابل استفاده توسط شخص بیمار می باشد. ساخت پچ های میکرونیدل معمولا بر اساس قالب گیری می باشد که ساخت قالب اصلی با روش های مختلف مکانیکی و ماشین کاری از قبیل: لیزر، فتولیتوگرافی، پرینت سه بعدی مهندسی و طراحی شده اند.
وی گفت: در این مطالعه از پچ های میکرونیدل قابل انحلال جهت دارورسانی پوستی سم بوتولینوم توکسین نوع A جهت درمان بیماری هاپرهیدروز استفاده شده است.
در حال حاضر تنها پچ میکرونیدل موجود در بازار پچ های هیالورونیک اسید فاقد دارو می باشند و پچ های واکسن آنفلانزا و هورمون پاراتیروئید در فاز ۲ بالینی در حال مطالعه است. همچنین در فاز مطالعاتی انتقال انواع مختلفی از واکسن ها، هورمون ها، ژن ها، انسولین و ضد سرطان ها در حال بررسی بوده و شرکت هایی همچون ۳M, Micron biomedical, Raphas, Zosano pharma, Dermaroller ,… در حال سرمایه گذاری و صنعتی کردن  پچ  های میکرونیدل هستند.
خبرنگار: مژگان یزدی
عکاس: طهمورث رمضان زاده