به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام؛ در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۳ به همت واحد پژوهش پردیس امام جعفرصادق(ع) نشست نقد و بررسی ادبیات کودکان ویژه برنامه آثار مرتضی حاتمی با حضور نویسنده در سالن جلسات مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید. همچنین کتاب های عاقبت پهلوان مغرور، راسوی مهربان و خدایی که در این نزدیکی است کتاب های بازآفرینی شده از ادبیات کلاسیک با حضور خداداد ابراهیمی منقد و روزنامه نگار، دکتر سیدمحمد موسوی روان شناس و رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی، خانم زهرا مرادپور مجری-کارشناس و مسئولین و دانشجومعلمان پردیس امام جعفر صادق(ع) نقد و بررسی شدند.
در این نشست، خانم صدر سرپرست پردیس امام جعفر صادق(ع) در سخنانی کوتاه بر استمرار چنین برنامه هایی و حمایت این پردیس تاکید نمود و افزود: تلاش داریم تا معلمان نقاد و پرسشگر پرورش دهیم تا بتوانند بنیادهای نقد و تحلیل را به کودکان و دانش آموزان انتقال دهند.در ادامه این نشست خداداد ابراهیمی، نویسنده ی پیشکسوت، مترجم و روزنامه نگار ایلامی ضمن تبریک به دانشگاه به خاطر راه اندازی این نشست از نکات قوت و ضعف کتاب عاقبت پهلوان مغرور گفت. وی ادامه داد: مولف این کتاب در عرصه ی تولید و انتشار کتاب برای کودکان ریسک بزرگی کرده و توانسته است به زبانی سلیس، روان و جذاب مفاهیمی تربیتی را به جامعه ی هدف انتقال دهد. مولف کتاب "قصه های مردم ایلام" ادامه داد: ادبیات کودک به آموزش و پرورش کمک می کند تا الگوهای تربیتی و رفتاری مناسب به کودکان و نوجوانان انتقال داده شود. در ادامه دکتر سیدمحمدموسوی، روان شناس و منتقد دیگر از زوایای روان شناختی کتاب "عاقبت پهلوان مغرور" را مورد بررسی قرار داد و افزود: در این کتاب با مفاهیمی هم چون: احترام به استاد، آموزش خودکنترلی و شکیبایی و تلاش در جهت رسیدن به کمال در گذر زمان روبه رو هستیم که مولف توانسته به زبانی شیرین این مفاهیم بزرگ را به مخاطب انتقال دهد. مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام افزود: بازآفرینی از ادبیات کلاسیک برای کودکان و نوجوانان، ارزشی معنوی دارد. ر پایان مرتضی حاتمی، مولف کتاب های یاد شده، ضمن تقدیر و سپاس از تلاش های رییس پردیس و واحد پژوهش در راستای توجه جدی به ادبیات کودکان و نوجوان بر اهمیت خواندن کتاب در کلاس توسط آموزگاران و راه انداری کتابخانه ی کلاسی برای ترویج فرهنگ امانت کتاب در میان دانش آموزان، تاکید نمود. ولف مجموعه ی ۳۰ جلدی بازآفرینی از ادبیات کلاسیک برای کودکان افزود: ادبیات کلاسیک ایران، گنجینه هایی معنوی و ملی هستند که لبریز از مفاهیم اسلامی، اخلاقی، انسانی، تربیتی، ملی و ... است. بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات ادبیات کلاسیک، بهترین راه برای معرفی مفاهیم مورد نظر به جامعه ی هدف است. وی در پایان از دانشجومعلمان درخواست کرد تا خواندن کتاب، قبل از آغاز درس را به یک عادت فرهنگی تبدیل کنند. در این نشست دکتر غفاری نیا معاون هماهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان ایلام درخصوص ضرورت استمرار چنین برنامه هایی سخنان کوتاهی ایراد نمود. جشن امضای کتاب برنامه ی پایانی نشست نقد و بررسی ادبیات کودکان بود.