عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

راهکارهای تسهیل و تسریع در انجام پروژه " افزایش پایدار بهره وری سیستم های گندم بنیان در ایران" بررسی شد

در دیدار نماینده دفتر منطقه ای فائو با مسئولان پروژه گندم بنیان در ایران:
راهکارهای تسهیل و تسریع در انجام پروژه " افزایش پایدار بهره وری سیستم های گندم بنیان در ایران" بررسی شد

در جلسه ای با حضور  دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، آقای بو ژو (Bo Zhou) کارشناس ارشد کشاورزی دفتر منطقه ای آسیا- اقیانوسیه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و  مسئولان پروژه " افزایش پایدار بهره وری سیستم های گندم بنیان در ایران"   موضوع تسهیل و تسریع در انجام این پروژه بررسی شد.

دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان در دیدار با آقای بو ژو (Bo Zhou) کارشناس ارشد کشاورزی دفتر منطقه ای آسیا- اقیانوسیه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ضمن ابراز خرسندی از همکاریهای دوجانبه، به ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه " افزایش پایدار بهره وری سیستم های گندم بنیان در ایران" پرداخت.
آقای ژو نماینده دفتر منطقه ای آسیا- اقیانوسیه فائو با اشاره به روند پیگیری همکاری ها، هدف از این دیدار را تسهیل و تسریع در انجام پروژه مذکور عنوان کرد. وی افزود: در دیدار روز گذشته با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، ایشان طی شدن مقدمات اداری و قانونی برای امضای سند همکارهای فیمابین را موجب تاخیر در انجام فرایندهای مربوطه در این پروژه دانسته¬اند.
در ادامه مذاکرات، مهندس اسفندیاری پور مشاور محترم وزیر در معاونت زراعت و مدیر پروژه گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر درحوزه خودکفایی گندم، افزایش ۲۵درصدی عملکرد کشت گندم دیم و ۳۰ درصدی کشت گندم آبی را از جمله اهداف این پروژه برشمرد. وی ارسال ژرم پلاسم و بذور مناسب با اهداف این پروژه را از جمله اقدامات حمایتی فائو دانست و در خصوص کشت حبوبات، علوفه دیم و لگوم ها در این پروژه توضیحاتی ارائه داد.
دکتر سعید پورداد مدیرکل دفتر هماهنگی طرحهای پژوهشی و مسئول پروژه گندم بنیان، با اشاره به سطح زیر کشت اراضی تحت پوشش در استان های  برگزیده و ارقام مورد بهره برداری در فاز اول این پروژه، ارقام تیپ بهاره را مناسب این پروژه اعلام کرد و بیان داشت: انتظار داریم بتوانیم ارقام تجاری لگوم و حبوبات و ارقام گندمی که از نظر شرایط و کیفیت، دارای برتری نسبت به ارقام بومی هستند را از طریق اقدامات حمایتی فائو در این پروژه دریافت و استفاده کنیم. وی در ادامه این مطلب افزو: درحال حاضر بذور مورد نیاز خود را از شرکتهای داخلی تهیه میکنیم و تصمیم داریم از واریته های مقاوم و جدید هم در این پروژه استفاده کنیم. دکتر پورداد همچنین اشاره کرد: فازهای تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی بطور همزمان در این پروژه به کار گرفته می شود و این پروژه از یک پروژه مشترک تحقیقاتی با سیمیت به یک پروژه ملی با فائو تبدیل شده است.
در ادامه این نشست، آقای تیانفو هان ( Tianfu Han )استاد آکادمی علوم کشاورزی چین نیز که در این دیدار حضور داشت، پس از ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه کشت و برداشت ۶ تن در هکتار محصول سویا در مناطقی از چین که در عرض جغرافیایی ۴۳ درجه قرار دارند، خواستار همکاری با ایران در قالب پروژه های فائو گردید.

دکتر پورداد مدیرکل دفتر هماهنگی طرحهای پژوهشی و مسئول پروژه گندم بنیان در این زمینه بیان داشت: با عنایت به توسعه کشت سویا در برخی از استانهای کشور به ویژه خوزستان، پیشنهاد همکاری در زمینه سویا با کشور چین نیز در دستور کار همکاری¬های فیمابین قرار خواهد گرفت و امیدواریم فائو در مراحل مختلف نظیر تهیه و تنظیم پروپوزال های مربوطه همکاری لازم را انجام دهد.
در همین راستا، دکتر ولی نسب با اشاره به سفر اخیر دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیات همراه به کشور چین و امضای تفاهم نامه های همکاری دوجانبه در بخش های مختلف کشاورزی، تقویت همکاری های فیمابین در آینده نزدیک را از سیاست های مهم سازمان اعلام داشت.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی