عمومی | دانشگاه رازی

شرایط جذب هیات علمی در دانشکده هنر و معماری

رئیس دانشکده فنی‌مهندسی دانشگاه رازی مطرح کرد:

شرایط جذب هیات علمی در دانشکده هنر و معماری /پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی فاز دوم دانشکده

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دانشکده هنر و معماری در سال ۱۳۹۵ در فاز اول به بهره‌برداری رسید، این دانشکده در قالب یک ساختمان سه طبقه احداث شده است. در ساختمان این دانشکده ۱۹ آتلیه معماری، ۳۰ اتاق اعضای هیات علمی، ۱۳ کلاس درس تئوری، سه سالن هم‌اندیشی، یک سالن همایش و بخش اداری وجود دارد. دکتر محسن حیاتی، رئیس دانشکده فنی‌مهندسی دانشگاه رازی طی گفتگویی در خصوص راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری به ارائه توضیحاتی پرداخته که در ادامه آمده است:

ارزیابی شما در خصوص جایگاه هنر و توسعه رشته‌ها و گرایش‌های هنر در دانشگاه رازی چیست؟

یکی از اولویت‌ها در امر توسعه دانشگاه رازی، راه‌اندازی و تاسیس دانشکده هنر و معماری و گروه‌های آموزشی وابسته به آن شامل مهندسی معماری، هنر، باستان‌شناسی و شهرسازی است. برنامه راهبردی راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری شامل دو بخش آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جذب اعضای هیات علمی و کادر آموزشی (کارشناسان آموزشی) با گرایش در رشته‌های هنری مشخص شده در برنامه راهبردی است.

از پیشینه راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری در دانشگاه رازی بگویید.

گروه مهندسی معماری دانشگاه رازی در سال ۱۳۷۷ با جذب ۷ نفر دانشجوی رشته مهندسی معماری در مقطع کاردانی تاسیس گردید. از سال ۱۳۸۲ با ایجاد شرایط مناسب، جذب دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی ناپیوسته میسر گردید و از سال ۱۳۸۵ تاکنون اقدام به پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی پیوسته نموده است. همچنین از سال ۱۳۹۴ ضمن اخذ مجوز جهت راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد معماری در این مقطع نیز جذب دانشجو داشته است.

اولین اقدام در راستای تاسیس دانشکده هنر و معماری شامل ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای دانشکده است. دانشگاه رازی در این خصوص به ساخت ساختمان جدید دانشکده هنر و معماری مبادرت ورزیده است. اجرای ساختمان مذکور شامل دو فاز است. فاز اول ساختمان با مساحت ۷۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید و گروه‌های آموزشی معماری و باستان‌شناسی در ساختمان دانشکده هنر و معماری مستقر گردیده‌اند. فاز دوم ساختمان شامل ۶۰۰۰ مترمربع می‌باشد و تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دانشگاه رازی از شهریور ۱۳۹۴ لغایت شهریور ۱۳۹۸ مبادرت به اعلام نیاز در رشته و گرایش‌های هنر شامل رشته‌های ارتباط تصویری، عکاسی، گرافیک، نقاشی، هنر اسلامی، انیمیشن، طراحی لباس و پژوهش هنر نموده است. ضمناً در راستای تقویت هرم هیات علمی و حفظ رویه به­‌گزینی در جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، رویه و ملاک تشخیص به شرح ذیل مدنظر قرار گرفته است.

۱. ضرورت رعایت همترازی و کیفیت دانشگاه‌های محل تحصیل متقاضی با دانشگاه مورد تقاضا برای خدمت

۲. دارا بودن شرایط معدل در مقاطع کارشناسی ۱۴، کارشناسی ارشد ۱۶ و دکترا ۱۶

۳. همبستگی مقاطع تحصیلی از حیث رشته و گرایش‌های آموزشی

۴.عدم دانش‌آموختگی به‌صورت نیمه‌حضوری یا غیرحضوری از دانشگاه‌های داخلی یا خارج

۵. دارا بودن شرایط سنی (مربی ۳۵ سال و استادیار ۴۰ سال).

لازم به توضیح است که تاکنون هیچ داوطلبی در رشته هنر و گرایش‌های آن واجد شرایط جذب به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه نبوده است.

از فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه رازی در زمینه امور هنری بگویید.

دانشگاه رازی جهت ایجاد زمینه پشتیبانی از استعدادهای جوان و هنرمند اقدام به برگزاری مسابقات معماری، عکاسی و نمایشگاه آثار هنری نموده است. همچنین دعوت از هنرمندان بنام ملی و بین‌المللی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله فعالیت‌هایی است که به منظور ارتقاء زمینه هنری در جامعه انجام شده است.

این فعالیت‌ها شامل موارد ذیل می باشد:

از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ «دبیرخانه دائمی لیگ سالیانه معماران جوان ایران» با همکاری شرکت طراحی معماری «حریری و حریری» ( H&H ) با مدیریت خانم دکتر گیسو حریری و خانم مهندس مژگان حریری دو تن از برترین معماران مطرح جهان، در دانشگاه رازی تاسیس گردیده و برگزاری اولین دوره مسابقه مذکور که تاکنون ۱۴۷ تیم از ایران و سایر کشورهای خارجی در آن شرکت نموده‌اند.