عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

بلند خوانی کتاب های میراث فرهنگی برای کودکان در هفته کتاب و کتابخوانی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا کفاش زاده با اشاره به اینکه دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه چند سالی است که در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های متنوعی برای ترویج و معرفی میراث فرهنگی به کودکان در قالب کتابخوانی اجرا می کند افزود: امسال نیز همچو سال های گذشته به مناسبت این ایام برنامه های کتابخوانی به شکل های  متنوع و خلاقانه انجام شد.
وی افزود: پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک ونوجوان در روستاهای بُلکه و اصیل آباد منطقه شهریار و فرهنگسرای استاد شهریار کتاب های موضوع میراث فرهنگی را برای کودکان بلند خوانی کرد.
کفاش زاده با بیان اینکه در برنامه قصه خوانی مذکور روش خلاقانه استفاده از چمدان قصه گویی است مورد استفاده قرار گرفته است تصریح کرد: این روش به گونه ای است که عروسک ها، صورتک ها و نماد هایی از افسانه های کهن که بخشی از میراث ناملموس به شمار می آیند در چمدانی قرار می گیرند و به روش قصه گویی خلاق به کودکان ارائه می شوند. همچنین برای معرفی میراث طبیعی و گونه های جانوری در حال انقراض جانورانی همچون فک خزری، لاک پشت پوزه عقابی، گربه پالاس، شاه روباه و یوزپلنگ ایرانی وارد داستان ها و افسانه های کهن شده و در قلب داستان روایت می شوند.
مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  یکی  دیگر از برنامه های این دفتر در هفته کتابخوانی برای کودکان برنامه کتاب های خوراکی با همکاری خانه کتابدار، گروه ترویج شورای کتاب کودک و شورای گسترش فرهنگ  صلح عنوان کرد و افزود: منظور از این شیوه کتابخوانی ارائه کتاب ها به شکل خوردنی است. این اقدام از سال ۲۰۰۰ میلادی و اول ماه آوریل هر سال در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.هدف از برگزاری این جشنواره تشویق کودکان به خواندن افسانه ها و کتاب ها است البته در کشور ما به علت اینکه اول آوریل مصادف با ۱۲ فروردین ماه است، به ابتکار دفتر کودک ونوجوان چند سالی است که این برنامه در ایران در هفته کتاب و کتاب خوانی برگزار می گردد.
وی ادامه داد:تاکنون علاوه بر ایران، کشورهای استرالیا، برزیل، هند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، مراکش، هلند، روسیه و هنگ کنگ جشنواره کتاب های خوراکی را برگزار کردند.
کفاش زاده در پایان اظهار داشت: موش موزه، نارنج و ترنج، پهلوان پنبه، شازده کوچولو، پینه دوز بد اخلاق، مهمان های ناخوانده، کدو قلقله زن و ده ها قصه ماندگار دیگر در این رویداد جالب فرهنگی و قابل توجه کودکان، به مواد خوراکی تبدیل شده بودند.