عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

مراسم روز جهانی شکوفه های نارس در دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا در مراسم روز جهانی شکوفه های نارس ضمن قدردانی از زحمات متخصصین اطفال و کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان گفت: حفظ و مراقبت از نوزادان نارس کاری سخت و دشوار است .

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر علی اصغر خالقی تاکید کرد: جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است و نیاز به باروری بیشتر و افزایش جمعیت جوان داریم .

درادامه مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: تولد زودهنگام نوزادان قبل از هفته ۳۷ بارداری علت عمده بستری نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان می باشد .

دکتر پروین مرادی افزود: زایمان های زودرس، ناشی از دو قلویی یا چند قلویی است که عمدتا در زنان بالای ۳۰ سال و ازدواج دیرهنگام، مصرف داروهای تحریک تخمک گذاری و IVF اتفاق می افتد .

وی اضافه کرد: با ازدواج و بارداری به موقع و در سن مناسب، تصحیح الگوی زندگی، وزن مناسب، ترک سیگار و دخانیات و درمان عفونت ها می توان تا حدودی از تولد نوزادان نارس و مرگ و میر آنها جلوگیری نمود .

همچنین فوق تخصص نوزادان بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) با بیان اینکه بطور متوسط در جهان حدود ۱۰تا۱۲ درصد نوزادان نارس به دنیا می آیند، ادامه داد: امروزه برای این نوزادان سعی می شود محیط خارج از رحمی حتی الامکان شبیه رحم مادر باشد و به حضور هر چه بیشتر مادر بر بالین نوزاد، تماس پوست به پوست و صحبت کردن تاکید می شود .

دکترعالیه میرزایی افزود: در نوزادان نارس باید تحریکات محیطی مثل صدا و نور به حداقل برسد، نمونه گیری های غیرضروری انجام نشود و جهت آزمایشات ضروری از میکروسمپل استفاده شود .

این مراسم با برنامه های متنوع با حضور هیات رییسه دانشگاه، ریاست و مدیران بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)، مدیر گروه زنان و زایمان، متخصصین اطفال و جمعی از کودکان که مدت زمانی را میهمان بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان از سال ۹۱ تا سال ۹۷ بودند، برگزار گردید.