عمومی | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

نشست تخصصی با عنوان" زمینه های کاربردی تولید واکسن ها و داروهای نو ترکیب در گیاهان" در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار نمود:
نشست تخصصی زمینه های کاربردی تولید واکسن ها و داروهای نو ترکیب در گیاهان

نشست تخصصی زمینه های کاربردی تولید واکسن ها و داروهای نو ترکیب در گیاهان با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران حوزه علوم تکنولوژی و دانشجویان، در روز سه شنبه ۲۸ آبان در سالن ابن سینای دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در افتتاحیه همایش مذکور که با همکاری ستاد توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد، دکتر حسن ولی زاده رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان طی سخنانی با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به برکت سیاستگذاریهای صحیح و اصولی در کشور شاهد ارتقای جایگاه در تولید علم شده اند، گفت: هرچند که این موضوع، دستاورد بسیار خوبی بشمار میرود اما در عصر حاضر، مهم این است که صرفا نباید به تولید علم و توسعه مرزهای دانش پرداخت، بلکه به موازات این کار پر اهمیت، کار آفرینی، فن آفرینی و ایجاد ثروت را در همه فعالیت های علمی دانشگاه در نظر گرفت و به این سئوال پاسخ دهیم که انجام این فعالیت علمی چه مشکل یا مسئله ای از زندگی اجتماعی ما را حل خواهد کرد؟
ولی زاده افزود: همه مسائل و مشکلات کشور راهکار علمی دارد زیرا ایجاد علم صرفا به خاطر رفاه مردم و حل مسائل مختلف در حوزه های اجتماعی می باشد و علم همواره در کنار رفع موانع و مشکلات است و دانشگاه باید برای همه مسائل و مشکلات اجتماعی راهکارارائه نماید.
دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه کشور ما در شرایط یک جنگ اقتصادی است، بر استفاده همه جانبه و شایسته از منابع انسانی و برنامه ریزی مطلوب در بکارگیری فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و حمایت از طرح ها و پژوهش های فن آفرین تاکید نمود و گفت: باید درآمد و ثروت خود را به دانشگاه گره بزنیم.
وی در پایان از ابتکار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص توزیع مناسب امکانات و ماموریت گرا نمودن دانشگاه ها ومنابع موجود در آنها بر حسب تخصص اساتید و تجهیزات دانشگاهی مربوطه تقدیر و تشکر نمود.
دکتر محمد احمدآبادی، رئیس دانشکده کشاورزی و دبیر علمی و اجرایی این همایش در سخنانی با بیان اینکه زیست فناوری از مهمترین فناوری های پیشرفته می باشد اظهار نمود: ما باید نیازهای کشور به فناوری های پیشرفته را از طریق توجه به پتانسیل های داخل کشور برطرف کرده و در جهت رقابت و کسب سهمیه از بازار های خارجی نیز بیاندیشیم، وی در ادامه بیان کرد: در حوزه فناوری های زیستی، استفاده از فرصت های اقتصادی و پرهیز از موازی کاری ها و تلاش در جهت رفع موانع ایجاد شده توسط کشور های متخاصم، از مهمترین اولویت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد. لذا این ستاد جهت تسهیل در ارزیابی فعالیت های انجام شده توسط دانشگاه ها و سایر مراکز علمی-پژوهشی اقدام به تقسیم کار ملی و ماموریت محورنمودن دانشگاهها و مراکز علمی -پژوهشی نموده است.
وی با تشریح اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ستاد از تقسیم کار ملی حوزه زیست فناوری، ماموریت های استانی ابلاغی برای دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را در دو محور معرفی نمود: الف) کشت بافت گیاهان چوبی و تولید نهال های عاری از بیماری. ب) تولید واکسن ها و داروهای نوترکیب در گیاهان زراعی.
دکتر احمدآبادی در پایان اظهار امیدواری کرد: برگزاری نشست فوق زمینه همکاری بین رشته های مرتبط با ماموریت های فوق در استان را جهت نیل به اهداف ستاد توسعه زیست فناوری فراهم نماید.
گفتنی است در پایان این همایش از آقایان دکتر درویشی نماینده ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر باغبان عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، دکتر کیافر معاون کیفی شرکت داروسازی زهراوی و دکتر "در یتیم" عضو هیات مدیره شرکت پرسیس ژن، تجلیل بعمل آمد.