عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

جلسه کمیته دانشگاهی بیماری آنفلوانزا برگزار شد

وبدا؛ رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از تشکیل جلسه کمیته دانشگاهی بیماری آنفلوانزا در بیست و پنجمین روز از آبان ماه ۹۸ خبر داد.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری افزود: این جلسه با حضور اعضای کمیته در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان برگزار و ضمن آشنایی حاضرین با آخرین وضعیت بیماری آنفولانزا در جهان، کشورو استان ، دستورالعمل ونامه های دریافتی از وزارت متبوع تشریح شد.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت بیماری کوروناویروس در دنیا اظهار داشت: مسافرین بازگشتی از کشور های عربی( شبه جزیره عربستان –قطر- عمان- یمن- اردن ) زائر بیت الحرام که در عرض ۱۴ روز پس از بازگشت بدلیل بیماری حاد تنفسی شدید در بیمارستان بستری شده باشند، طبق بخشنامه کشوری از آنها نمونه تهیه و در صورت فوت به هر دلیلی و عدم تهیه نمونه و یا منفی بودن نتیجه آزمایش و مشکوک بودن از نظر بالینی ، باید ۳ نمونه نکروپسی (بافت ریه ،بافت ،کلیه وبافت کبد )تهیه گردد.
به گفته وی، در ادامه ضمن تشریح فعالیت های انجام شده در خصوص مهار اپیدمی آنفلوانزای پرندگان توسط معاون سلامت اداره دامپزشکی استان، دکتر رحمانی از متخصصین عفونی وفوکال پوئینت برنامه در خصوص بیماری آنفولانزا و نحوه شیوع و پیشگیری و درمان این بیماری ایراد سخنرانی داشت.
جزایری افزود: دکتر رحمانی با بیان اینکه، با شروع فصل سرما و همچنین تغییرات اقلیمی که باعث تنوع آب وهوای در نقاط مختلف کشور گردیده، امسال فعالیت ویروس درکشور خیلی زود شروع شده و مدت زمان طولانی تری نیز طول خواهد کشید تا مهار گردد پس باید با راهکارهای ساده ومدیریت صحیح بتوان درمان بیماران را انجام داد. رئیس مرکز بهداشت استان افزود: در ادامه جلسه هریک از حضار نقطه نظرات خود را پیرامون نکات مطرح شده بیان کرده و در پایان پس از بحث وتبادل نظر پیرامون نکات مطرح شده تصمیمات لازم اتخاذ گردید.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پس از بحث و تبادل نظر در این جلسه مقررگردید: مدیریت داروهای ویروسی توسط پزشکان فوکال پوئینت بیمارستانها وفوکال پوئینت استانی انجام شود.
جزایری، تجهیز بخش عفونی بیمارستانها به تخت و ملزومات و پیش بینی اتاق ایزوله درکلیه بیمارستانها و پیگیری اقدامات لازم در اسرع وقت را از دیگر مصوبات این جلسه برشمرد.
وی اظهار داشت: همچنین مقرر گردید، کلیه پرسنل بهداشتی و درمانی نسبت به رعایت استانداردهای بهداشتی جهت کنترل و مراقبت بیماری توجه کافی مبذول نمایند .
وی تصریح کرد: براساس مطالب آموزشی که پیش از این برای آموزش وپرورش، بهزیستی و زندانها، پادگانها وسایر مراکز تجمعی ارسال شده اند، نیز ‌مقرر گردید: برنامه ریزی جهت آموزش مدیران، دبیران، معلمین مدارس، مربیان مهد کودکها و زندانیان بعمل آمده و متعاقب آن برای گروههای هدف برنامه های آموزشی به اجرا در آید و در همین راستا از طریق شبکه های بهداشت و درمان نسبت به تامین کارشناس آموزشی همکاری لازم انجام گیرد.
وی، پیگیری جهت تامین و توزیع دارو از طریق معاونت دارو و غذا دانشگاه، حفظ آمادگی بیمارستانها و آمبولانس ها در برخورد با بیماران مشکو ک به آنفلوانزا و رعایت احتیاط های استاندارد همچون استفاده از ماسک، توجه به بحث گزارش دهی از هر گونه افزایش موارد آنفلوانزا ازمراکز شبانه روزی، بخش های خصوصی و دولتی، کلینیک ها ، زندانها، کلینیک های تامین اجتماعی و همچنین مراکز نظامی و انتظامی ، مدارس و......توسط شهرستان های تابعه، حساس سازی پزشکان اعم از متخصصین وعمومی و سایر پرسنل بهداشتی و درمانی جهت دریافت و تزریق واکسن آنفلوانزا توسط معاونت درمان را از دیگر مصوبات این جلسه برشمرد.
جزایری گفت: همچنین ضمن تاکید بر همکاری های بین بخشی در خصوص آنفلوانزای پرندگان کمافی السابق مقرر گردید: سیمنار، کارگاه، کلاس های آموزشی برای کلیه متخصصین و پزشکان عمومی و سایر گروههای پزشکی وپیراپزشکی و کلیه شاغلین در واحدهای بهداشتی ودرمانی وبیمارستانهای منطقه تحت پوشش و شهرستانها برگزار و کلیه مستندات به مرکزبهداشت استان ارسال گردد.
وی اضافه کرد: از دیگر تاکیدات این جلسه، آمادگی بیمارستانها و شهرستان ها از نظر تجهیزات( کیت حفاظ فردی) و بازدید از کلیه بیمارستانهای تابعه و شناسایی و تهیه گزارش از مشکلات و ارائه گزارش به معاونت توسط کارشناس عفونت های بیمارستانی بود.
جزایری گفت: همچنین در پایان این جلسه مقرر گردید، نمونه های اخذ شده از افراد مشکوک و دارای علائم به نحو صحیح و در شرایط استاندارد و با حفظ شرایط زنجیره سرد انتقال داده شود.