عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۴ شهر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در فهرست شبکه بین المللی جامعه ایمن

مدیر گروه جامعه ایمن معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تا کنون ۴ شهر زیر پوشش دانشگاه در فهرست شبکه بین المللی جامعه ایمن قرار گرفتند.

دکتر محمد رضا جویا درگفتگو با وب دا با بیان اینکه اولین شهری که توانست به شاخص های مطلوب و درحد انتظار سازمان جهانی بهداشت برسد شهرستان کوچکی به نام لیندکوپیک در سوئد بود، اظهار کرد: سپس کشورها یکی پس از دیگری مجری برنامه جامعه ایمن شدند. در ایران هم شهرستان کاشمر در سال ۱۳۸۴ توانست به شاخصهای جامعه ایمن دست یابد و عنوان اولین شهر ایمن در کشور را به خود اختصاص دهد؛ سپس شهرستانهای بردسکن، خلیل آباد و فریمان هم به جامعه جهانی ایمن پیوستند.

وی با بیان اینکه الگوی پیشگیری از حوادث در قالب جامعه ایمن ، نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی از سوی دانشگاه کارولینسکای سوئد پیشنهادشد، ادامه داد:  این الگو به عنوان طرحی مناسب برای پیشگیری از حوادث در سطح شهرستان مورد قبول سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت .

مدیر گروه جامعه ایمن معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به بررسی ها و مطالعات صورت گرفته و نظربه شواهد موجود ،" برنامه جامعه" ایمن کاملترین و غنی ترین برنامه در پیشگیری از حوادث است زیرا مردم جامعه ، سازمان ها ومسئولین ، تمام گروههای سنی ، تمام حوادث و تمام محیط ها را در برمی گیرد.

وی با تاکید براینکه کاهش وقوع آسیب های ناشی از سوانح حوادث ، کاهش میزان مرگ و میر ناشی ازسوانح وحوادث، کاهش میزان معلولیت ها ی ناشی ازحوادث از جمله اهداف اختصاصی از اجرای طرح جامعه ایمن بود، ابراز کرد: تبدیل جامعه به ایمن ترین مکان برای زندگی، تعلیم و تعلم، کار و فعالیت بدنی هدف نهایی از اجرای این طرح بود.

مدیر گروه جامعه ایمن معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای دست یابی به جامعه ایمن برنامه های ۱۴ گانه ای پیش بینی شده است، گفت: ایمنی ترافیک، ایمنی منزل وفراغت، ایمنی سالمندان، کودکان، محیط کار، پیشگیری از خشونت، آمادگی در برابر بلایای طبیعی، ایمنی اماکن عمومی، ایمنی بیمارستانها، ایمنی ورزش ها، ایمنی آب، ایمنی مدرسه و مساجد و اماکن متبرکه از جمله برنامه های این طرح است.

مدیر گروه جامعه ایمن معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: حوادث، حجم وسیعی از مرگ ، ناتوانی و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را به جوامع تحمیل می کند.

دکتر جویا با اشاره به اینکه امروزه سوانح و حوادث از جمله مشکلات عمده سلامت عمومی هستند و جوامع گوناگون با آن دست و پنجه نرم می کنند ، بیان کرد: کنترل و پیشگیری از آسیب ها دیر زمانی نیست که در زمره برنامه های مهم سلامت عمومی قرار گرفته است . با ورود صنعت و تکنولوژی به زندگی انسان و گسترش ارتباطات و توسعه شهرنشینی ، سوانح و حوادث بالاخص سوانح ترافیکی به عنوان یکی از عوامل مهم و تهدید کننده زندگی انسان ها در آمده است .

وی عنوان کرد: توسعه اجتماعی، اقتصادی و بهره مندی از امکانات جدید بدون زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی و تغییر الگو های زندگی بدون توجه به پیش نیاز های مهم برای پذیرش این دگرگونی ها ، همه به این منجر شده است که میزان بروز حوادث ، تلفات انسانی و زیان های اجتماعی روانی ناشی از آن به شدت افزایش یافته و تبدیل به یک مشکل ملی شود .

{jcomments on}