عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سالانه از ۴۱ کشور برای درمان به موسسه «رویان» مراجعه می‌کنند

دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های «رویان»، در نشست با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین که روز ۲۷ آبان ۹۸ برگزار شد، با اشاره به اینکه به خاطر تلاش‌های صورت گرفته، امروز هیچ نیازی به گرفتن درمان ناباروری از خارج از کشور نداریم، گفت: سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد از ۴۱ کشور دنیا برای درمان ناباروری به موسسه رویان مراجعه می‌کنند .

دکتر ضرابی، اظهار کرد: در دهه ۷۰ پس از بیماری قلبی، بیشترین ارز، برای درمان ناباروری از کشور خارج می‌شد و همین موضوع، سبب شد مجموعه رویان به همت مرحوم کاظمی آشتیانی راه اندازی شود . وی افزود که در مجموعه رویان، خدمات سلول درمانی برای سکته‌های قلبی، ضایعات غضروف و استخوان، بیماری‌های پوستی، از جمله: لک و پیس و ضایعات قرنیه، ارائه می شود .

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خاطر نشان کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج ها، دچار ناباروری هستند که از این تعداد ۴۰ درصد، مربوط به بانوان و ۶۰ درصد، مربوط به مردان است. ایشان ادامه داد ناباروری با روش های مختلف، مانند: «جراحی»، «آی.یو.آی»، «آی.وی.اِف» و «میکرو اِنجکشن» درمان می‌شوند .

به گفته ضرابی، شبیه سازی، از اقدامات مهم این مجموعه است و نخستین حیوان شبیه‌سازی ‌شده رویان، به نام «رویانا» متولد شد و «شنگول» و «منگول» و «بنیانا» بزهای متولد شده در مجموعه رویان هستند .

وی با اشاره به اینکه خون بندناف، منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که در درمان بیماری‌های بدخیم خونی و غیرخونی استفاده می‌شود، گفت: در دسترس بودن، عدم آسیب به مادر و نوزاد و سهولت جمع آوری نمونه، از مهم‌ترین مزیت‌های سلول‌های بنیادی خون بند ناف است .

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تاکید کرد: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری توسط سلول‌های بنیادی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سرطان‌ها، تالاسمی و نقص ایمنی اشاره کرد .

ایران دارای بالاترین ظرفیت ذخیره سازی سلولی در خاورمیانه

وی یادآور شد: در کشور ایران ۱۵ هزار نمونه در بانک عمومی خون بند باف و بیش از ۱۲۰ هزار نمونه در بانک خصوصی وجود دارد و دارای بالاترین ظرفیت ذخیره سازی سلولی در خاورمیانه هستیم .

ضرابی گفت: حجم خون بند باف، ۵۰ تا ۲۰۰ سی سی است و به عوامل مختلفی از جمله نوع زایمان، طول جفت، اندازه جفت و جثه جنین ارتباط دارد و در هر نمونه ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد سلول بنیادی وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۳۱ استان، نمونه گیری خون بند باف انجام می‌شود، ادامه داد: تا امروز، ۳۰ پیوند با استفاده از خون‌های بند باف جمع آوری شده برای درمان بیماری‌های خونی انجام شده است .

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تاکید کرد: بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف و بافت بند باف، در حال انجام است و در اطفال، بر روی بیماری های فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری های قلبی نوزادان، اختلالات شنوایی، دیابت نوع یک و کارآزمایی بالینی انجام می شود و در بزرگسالان، روی بیماری‌هایی نظیر اِم اِس، پارکینسون، سکته‌های مغزی و آلزایمر در حال انجام است .

وی در پایان گفت: خوشبختانه، بزرگ ترین طرح تحقیقاتی در خصوص فلج مغزی انجام شد که ۱۲۰ کودک چهار تا ۱۴ سال در این طرح قرار گرفته و در سه گروه تقسیم شدند، فاز اول مطالعه به اتمام رسیده است و برای آغاز مرحله دوم، منتظر نتایج هستیم .

در ادامه این برنامه، دکتر  امیر فرزام، رییس دانشکده پزشکی قزوین ضمن تشکر از حضور دکتر ضرابی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی نشان می دهد، در کشور برای ابداع روش های درمانی، چه گام های ارزشمندی برداشته شده و در این میان، موسسه رویان، نقش مهمی داشته است و از پرداخت هزینه های گزاف و ارزبری از کشور برای خریداری از کشورهای غربی، جلوگیری کرده است .

تلاش برای آشنایی دانشجویان با بسترهای واقعی در جامعه

فرهاد پیله‌چی، رییس جهاد دانشگاهی استان قزوین هم گفت: جهاد دانشگاهی با انجام اقدامات مختلف، به دنبال این است که بین دانشگاه‌ها و جامعه، تعامل سازنده برقرار کند تا دانشجویان در کنار تحصیل و کسب دانش، با بسترهای واقعی در جامعه آشنا شوند .

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، با وجود تشدید تحریم ها، در حوزه‌های پزشکی و هسته‌ای، توانمندی‌های خوبی کسب کرده‌ایم و موسسه رویان از دستاوردهای مهم برای کشور است .

پیله چی گفت: امروز در حوزه‌های پزشکی و درمانی، نسبت به بسیاری از کشورها پیشرو هستیم و در برخی حوزه‌ها در مرز دانش قرار گرفته ایم.