عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

بستری شدن ۲۲ نفر به دلیل سقوط از درخت گردو


در سال جاری مجموعا ۲۲ نفر به این دلیل در مراکز درمانی تویسرکان و همدان بستری شده‌اند .

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، سقوط از درخت گردو در باغداران شهرستان تویسرکان، فراوانی آن و مداخله جهت کاهش این آسیب‌ها در مقاله زیر توسط دکتر حبیب معصومی، رئیس اورژانس پیش  بیمارستانی و مدیرحوادث دانشگاه تشریح می‌شود.

مقدمه:

: آمار سقوط از درخت گردو در شهرستان تویسرکان در سنوات مختلف به شرح ذیل می‌باشد :

تعداد مصدومین ناشی ازسقوط

سال

ردیف

۴۷

۹۰

۱

۵۹

۹۱

۲

۶۸

۹۲

۳

۵۴

۹۳

۴

۷۴

۹۴

۵

۸۳

۹۵

۶

۱۱۰

۹۶

۷

۱۲۳

۹۷

۸

۱۰۲(با۶فوتی و۶قطع نخاع) و۲نفرفوتی هم در شهرستان همدان.

۹۸

۹

در سال جاری مجموعا۲۲نفر به این دلیل در مراکز درمانی تویسرکان و همدان بستری شده اند .

لذا به جهت تولید تعداد زیادی مصدوم ، قطع نخاعی ، فوت ناشی از این سقوط خصوصا در ماه های شهریور و مهرهر سال ، پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد . در این ارتباط خلاصه پایان نامه جناب آقای عرفان خدا مرادی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارگونومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا زیر نظر جناب دکتر رشید حیدری مقدم تقدیم میگردد . همچنین مقرر است در ماه جاری و آذر ماه ۹۸ جلسات کاری باحضور سازمانهای مرتبط در این مرکز و استانداری همدان تشکیل شود، تا در خصوص کاهش آمار سقوط از درخت گردو چاره اندیشی گردد .

-گردوی ایرانی یکی از مهم ترین میوه‌های خشکباری دنیا است . ایران دومین تولید کننده گردو (۴۵۰هزار تن در سال ۲۰۱۲) با سطح زیر کشت ۱۷۲۰هزار هکتار نهال بارور و حدود ۲۶ میلیون اصله درخت گردو می باشد . افزایش سطح زیر کشت سالیانه باغات گردو در کشور بطور متوسط ۱۷۰۰۰هکتار و با استفاده از ۳ میلیون اصله نهال بذری است .

سقوط یکی از دلائل مرگ و میر مرسوم در جهان است . آمار مربوط به سقوط از درختان در این مورد هنوز معلوم نشده است . این صدمه در بین کشاورزان وباغداران سنتی در کشورهای در حال توسعه شایع تر است. این نوع  ازآسیب می تواند صدماتی همچون فلج شدن پایین تنه راسبب شود. شخص همراه ضایعه نخاعی از دردها ومشکلات مزمن مثل عفونت مزمن مثانه و مشکلات مرتبط با کیفیت زندگی رنج می‌برد .

فاکتور تعیین کننده در احتمال صدمه جدی در سقوط، ارتفاع سقوط و چرخش در سقوط می‌باشد در موقعیت‌های حرفه‌ای مرسوم‌ترین نوع از تصادف، سقوط از ارتفاع است.

مغز،کمر و اندام های تحتانی مرسوم‌ترین ارگان‌های آسیب دیده هستند.  دلیل اصلی برای سقوط ازدرختان ، روشهای اولیه جمع آوری میوه ، توسط کارگران استخدام شده می‌باشد.کارگران با ایستادن روی شاخه درخت ، وبا استفاده از یک چوب ، میوه‌ها را جمع آوری می‌کنند.

در طی این عمل قربانی تعادل خود را از دست می‌دهد و سقوط می‌کند . طعبیت لغزنده پوست درخت احتمال افتادن را افزایش میدهد . دلیل دوم سقوط از شاخه ها هنگامی است که کارگر روی شاخه ها می نشیند . این موضوع در کشورهایی مانند هند و ایران بدلیل رشد جمعیت روستایی بزرگ  و معیشت مردم از طریق باغداری امری شایع است . سقوط ارتفاع بیشتر از ۱۵ متر با آسیب‌های جدی ارتباط دارد . درخت گردو ۴۰-۱۵ متر رشد می کند و این دلیل دیگری است که سقوط  از درخت گردو به عنوان یکی از منابع آسیب های جدی برای قربانیان در نظر گرفته می شود . پژوهشگریاد شده به طراحی کمربند تخصصی برای این امر پرداخته است .

در مطالعات انجام شده در کشور های مختلف روی سقوط از درختان (نخل - نارگیل- انبه و گردو ) ، سقوط از درختان بدلیل استفاده از آن جهت تکیه گاه شکار، سقوط از نردبان، سقوط از داربست، سقوط از کوه، و..... صدمات در نواحی جمجمه ، ستون فقرات از گردن تا کمر  و اندامهای تحتانی و فوقانی گزارش گردیده است.

پژوهشگر محترم کمربند طراحی شده را در ۸۰ نفر از گردوکاران تویسرکان در سال ۹۴ مورد استفاده قرار داده‌اند.

در این پژوهش ذکر شده که از سال ۸۹ تا مرداد ۹۲ تعداد ۲۸۵ مورد سقوط از گردو در مرکز بعثت همدان گزارش شده که منجر به ۷ مورد فوت، ۸۰ مورد انجام عمل جراحی شده و تروما های کمر و لگن شایع  ترین تروما ها بوده اند .

درطی  این مدت ۱۲۳ مورد آسیب دیدگی کمر و لگن ، ۶۶ مورد قفسه سینه ، گردن و شکم،۶۱ مورد مچ، پا، دست، ساعد، ساق، زانو و آرنج ، ۲۸ مورد کتف ، شانه و سر و صورت گزارش شده‌است.

در این پژوهش آمار آسیب در بین ۸۰ نفر از گردوکاران گه از کمربند طراحی شده استفاده نموده بودند، به صفر رسید.

منابع: ۱-آمار سقوط از ارتفاع در سامانه آسایار دانشگاه  ۲- پایان نامه شماره ۹۴۰۳۲۶۱۷۴۸ دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا