عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

به منشور ونیز در حوزه مرمت پایبندیم

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد حسن طالبیان که امروز «یکشنبه » در نمایشگاه و همایش  «ایران و ایتالیا؛ ۶۰ سال همکاری در میراث فرهنگی» سخن می گفت با اشاره به فعالیت های باستان شناسی که در هیئت های مشترک ایران و ایتالیا در دشت سیستان و چلو خراسان شمالی صورت گرفته این اقدامات را فعالیت های بنیادی باستان شناسی در ایران خواند .
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت و مرمت گفت :همکاری های ایران و ایتالیا همواره برای دو طرف، خوب ،رضایت بخش و آموزنده بوده است .
وی با بیان اینکه بسیاری از بنیانگذاران مرمت در ایران دانش آموخته ایتالیا هستند تصریح کرد :پایه آکادمیک مرمت در ایران توسط موسسه ایزمئو بنیان گذاشته شده و بعد از آن نیز هیچ گاه فعالیت های مشترک در این حوزه  قطع نشده است .
او افزود: در سالهای اخیر نگاه ما از مرمت به حفاظت نزدیک شده و نمونه  آن را می‌توان در مرمت کاخ کسری و شورا دید که الگویی حرفه‌ای از استفاده از ابزار نوین و مواد جدید در ایران است.
طالبیان در ادامه با اشاره به تعدادی از پروژه های موفق مشترک ایران و ایتالیا فعالیت های مرمتی ایتالیایی ها در ایران را مهم خواند و کمک ایتالیایی ها در مرمت ارگ بم ، فعالیت های حفاظتی در پاسارگاد ،هدیه برخی تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی به پاسارگاد ، مقاوم سازی موزه ایران باستان و .. .را از همکاری های این کشور با ایران دانست .
طالبیان در پایان بر لزوم برگزاری نمایشگاهی از همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد.

گفتنی است ، در ادامه این مراسم نمایشگاه « ایران و ایتالیا ؛۶۰سال همکاری در حوزه میراث فرهنگی » با حضور جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران ، آندریانو روسی رییس ایزمئو ، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران و ... در موزه دوران اسلامی افتتاح و تا ۱۰ آذر ماه در این مکان برقرار است .
همچنین نشست های تخصصی این همایش با حضور باستان شناسان و کارشناسان ایران و ایتالیا در سالن موزه ایران باستان در حال برگزاری است .