عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

جایگاه برتر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کشور

مراسم گرامیداشت روز جهانی فیزیک پزشکی با حضور اعضای هیات علمی، جمعی از مسئولان و دانشجویان این گروه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این مراسم در گفتگو با وب دا با بیان اینکه رشته فیزیک پزشکی در ایران قدمتی ۳۴ ساله دارد وگروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گروه های برتر در کشور محسوب می شود اظهار کرد: در حال حاضر در این گروه در۳ رشته کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی،تصویربرداری پزشکی، رادیوبیولوژی و همچنین  ۵ گرایش دکترا  شامل فیزیک رادیوتراپی، فیزیک پزشکی هسته ای ،فیزیک تصویر برداری،رادیوبیولوژی دزیمتری حفاظت پرتویی و پرتو های یونیزان دانشجو تربیت می شود.

دکتر محمد تقی بحرینی با اشاره به انتشار مجله فیزیک پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  تصریح کرد: این مجله یکی از ۵ مجله تخصصی دنیاست  که سردبیر،مدیر اجرایی و ویراستار آن از اعضای گروه فیزیک پزشکی هستند.

وی افزود: : گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با وجود اساتید با سابقه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، امکانات و سابقه ای که در اختیار دارد نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی بسیار شناخته شده و دارای آینده ای بسیار روشن است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: فصل مشترک رشته فیزیک پزشکی با رشته های انکولوژی پرتویی،انکولوژی هسته ای، تصویربرداری، جراحی مغزو اعصاب ،روان پزشکی وپوست است که  اساتید ودانشجویان  این رشته ها در زمینه طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های مشترک با یکدیگر همکاری دارند.

فیزیک پزشکی در دنیا از عمری ۱۲۴ ساله برخوردار است و روز جهانی فیزیک پزشکی مصادف با تاریخ تولد مادام کوری است که از سال  ۲۰۱۳  این روز در تقویم جهانی تصویب شده است.

می توان گفت فیزیک پزشکی شاخه‌ای کاربردی از فیزیک است که با کاربردهای انرژی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها سر و کار دارد، و با الکترونیک پزشکی، مهندسی زیست، و فیزیک بهداشت (کنترل و محافظت از پرتو) رابطه نزدیکی دارد. به عبارت دیگر ، می‌توان چنین بیان کرد که فیزیک پزشکی ، ابزاری بسیار قوی و قدرتمند است که می‌تواند در اختیار پزشکان و مهندسان پزشکی قرار گیرد.

فیزیک پزشکی امروزه گستره  قابل توجهی از علوم و فناوری‌های متفاوتی را پوشش می‌دهد و در بر گیرنده  موضوعات و مباحث متعددی از رادیوبیولوژی گرفته تا پردازش سیگنال میباشد. لذا دشوار بتوان مرزهای معین و مشخصی را برای آن تعریف کرد.

{jcomments on}