عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

رشد غیرمعقول بیماریهای غیرواگیرمورد توجه متولیان سلامت باشد/ ورود بیش از یک هزار میلیاد تومان تجهیزات پیشرفته به استان همدان در سالهای اخیر


همایش دیابت به همت انجمن دیابت استان همدان در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا در همدان، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان کلیاتی در مورد وضعیت سلامت در دنیا، کشور و استان همدان بیان داشت و با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بیماریهای واگیر‌دار در جهان تحت کنترل است، اظهار داشت: بیماری‌های واگیر‌دار تهدیدی جدی و بالقوه در حوزه امنیت و سلامت کشورها، جنگ‌های بیولوژیک و طغیان بیماری‌ها بوده که می‌تواند به تهدیدی بالفعل تبدیل شود.

دکتر رشید حیدری مقدم افزود: با توجه به اینکه روند حرکت به سمت بیماریهای غیرواگیر رشد غیرمعقولی دارد این موضوع همواره باید مورد توجه متولیان سلامت باشد.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات مورد استفاده در نظام سلامت دنیا روز به روز در حال تغییر است، گفت دستاوردهای حوزه سلامت امید به زندگی را در کشورهای جهان افزایش داده است به طوریکه در سال ۱۳۵۷ امید به زندگی در کشور ما نزدیک ۵۴ سال بود و این رقم هم‌اکنون به نزدیک ۸۰ سال رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ازجمله دلایل افزایش امید به زندگی را تغییر نگاه مردم به سلامت، توسعه زیرساخت‌های سلامت و تجهیزات و امکانات موردنیاز دانست و گفت: جمعیت کشور به سمت سالمندی و پیری حرکت کرده است و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای کاهش آسیبها در این موضوع وجود داشته باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت کشور در سالهای اخیر خاطر‌نشان کرد که طی ۵ سال گذشته در بخش دولتی ام آر آی، سی‌تی اسکن و سی تی آنژیو پیشرفته و گاما اسکن وجود نداشت ولی  در سالهای گذشته بیش از یک هزار میلیاد تومان تجهیزات پیشرفته و بروز وارد استان شده است.

دکتر حیدری‌مقدم برخی چالش‌های دنیای امروز را برشمرد و گفت: شبکه مجازی دیگر مجاز نیست بلکه حقیقتی تلخ است که در دل خانوده‌ها رسوخ پیدا کرده و برخی افراد به شکل بیمار گونه‌ای به دنبال دستیابی به بخشی از دغدغه‌ها در فضای مجازی هستند.

وی افزود: متاسفانه به شکل غیر معمولی به فضای مجازی توجه  می‌کنیم و اینقدر رفتار غیرمعقول در فضای مجازی وجود دارد که فضای جامعه را از نظر روانی مختل کرده و زمینه‌ساز بسیاری از بیماریها شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان بی‌تحرکی، چاقی و استرس‌ را از عوامل شیوع بیماریهای غدد عنوان کرد و افزود: ورزش باید به عنوان یک نیاز فیزیولوژیک مورد توجه باشد و در سبد خانوار وارد شود زیرا هیچ فردی وجود ندارد که زمانی برای فعالیت فیزیکی ورزشی نداشته باشد.

وی یادآور شد که توجه به ورزش‌های خانگی امروزه مورد توجه است و تحرک جسمانی در سه زمان ۱۰ دقیقه‌ای در ۲۴ ساعت دارای اثرات یک ورزش منظم است.

دکتر حیدری‌مقدم ادامه داد: در توانبخشی ورزشی سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه وجود دارد و ورزش در هر سه بخش می‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ورزش هزینه درمان را کاهش می‌دهد، گفت: در افرادی که ورزش منظم و استاندارد انجام می‌دهند ضمن کاهش میزان داروی مصرفی کوری ناشی از دیابت بین هشت تا ۱۲ سال به تاخیر می‌افتد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان خطاب به بیماران دیابتی تاکید کرد که باید داروهایشان را منظم، علمی و طبق توصیه همکاران پزشک مصرف کنند و در صورت رعایت توصیه‌های ارائه شده هیچ محدودیتی در مورد فعالیت‌های ورزشی استانداردشان نخواهند داشت.

مدیرعامل انجمن دیابت همدان نیز با بیان اینکه ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است مطالبی در خصوص تاریخچه کشف انسولین و به تولید انبوه رسیدن آن بیان داشت.

دکتر حسین معین توکلی با تاکید بر اینکه سخن گفتن از دیابت را نباید صرفا به روز جهانی دیابت محدود کرد، با ارائه آماری در خصوص افزایش روزافزون افراد مبتلا به دیابت گفت: طبق آخرین اطلاعات هم اکنون ۴۶۳ میلیون نفر از مردم جهان به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود این رقم افزایش یابد.

وی بخش عمده‌ای از مشکلات مرتبط با افزایش شیوع دیابت را شیوه زندگی افراد عنوان کرد و یادآور شد که دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست ولی قدم اول درمان دیابت نوع دو در همه مکاتب پزشکی جهان اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌های بدنی و توجه به خودمراقبتی است.

مدیرعامل انجمن دیابت همدان با اشاره به نقش ارزشمند متخصصان تغذیه و علوم پزشکی برای کسب نتیجه مطلوب به منظور بهبود وضعیت بیماران دیابتی؛ مثالهایی از کنترل قند در بیماران آگاه نسبت به موضوعات خودمراقبتی بیان داشت.

وی با بیان اینکه توجه به مباحث اجتماعی در درمان دیابت موثر است، اظهار کرد: افزایش فعالیت جسمانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته فرهنگ‌سازی شده است و امروزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارزش نیست.

مدیرعامل انجمن دیابت همدان کنترل دیابت نوع دو را شامل کنترل فشار خون، چربی خون و قند خون دانست و گفت: نگرش ما به سلامت باید تغییر یابد.

وی دین را به معنی تغییر نگرش و رفتاردانست و گفت: هدف از مبعوث شدن پیامبران تغییر دید مردم جامعه بود و باید دین به طور عملی در زندگی وارد شود و رفتارهای درست برای حفظ سلامتی مورد توجه باشد.

وی افراد را برای مشارکت در برنامه‌های نذر سلامت دعوت کرد و گفت: لازم است مردم وارد عرصه فرهنگ سازی، برنامه‌ریزی و آموزش در مباحث سلامت شده و با حضور در اقدامات خیرخواهانه به بهبود شرایط کمک‌ کنند.

انجام حرکات ورزشی توسط دکتر حیدری‌مقدم و دکتر امین کاویانی فرد در دو بخش مجزا انجام شد.

اجرای برنامه توسط گروه سروه نغمه های سکوت از دیگر بخشهای این مراسم بود.

در پایان جوایز ورزشکاران موفق دیابتی و بیماران دیابتی مشارکت کننده در اتوبوس دیابت و برندگان مسابقه حضوری با حضور معاون درمان دانشگاه اهدا شد.