عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

تاکید رئیس دانشگاه بر فراگیر نمودن اخلاق حرفه ای

دکتر کوهپایه زاده بر رعایت و فراگیر نمودن اخلاق حرفه ای در سطح دانشگاه تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: نشست خبری درون دانشگاهی با موضوع اخلاق حرفه ای و با حضور رئیس دانشگاه، نمایندگان گروه اخلاق پزشکی و انجمن دانشجویی، مسئولین روابط عمومی معاونتها و دانشکده ها مورخ ۲۲ آبان ماه  در سالن شورا برگزار گردید.
دکتر کوهپایه زاده عنوان کرد: هدف این است که با همکاری روابط عمومی حرکت متفاوتی برای ترویج بیشتر اخلاق حرفه‌ای در درون دانشگاه به شکل یک نشست خبری داشته باشیم.
ایشان ضمن تبریک ایام مبارک ربیع الاول بیان کرد: انشالله در ایام ارزشمند و روزهای معنوی، بتوانیم در مورد معنویات دانشگاه به نام اخلاق حرفه‌ای بیشتر صحبت کنیم.
رئیس دانشگاه اظهار کرد: تلاش های بسیاری با کمک فعالان این حوزه مانند دانشجویان، کانون ها، کارکنان و گروه آموزش اخلاق حرفه‌ای،  برای توسعه و اعتلای اخلاق حرفه ای انجام گرفته است که جای تقدیر دارد ولی باید گفت خیلی بر اساس یک سازمان مشخص و برنامه روشن ، اهداف اخلاق حرفه ای را دنبال نکردیم.
وی تصریح کرد: ما جزء معدود دانشگاههایی هستیم که گروه اخلاق حرفه ای داریم و در این چند سال اخیر انرژی و تلاش بیشتری برای  نهادینه کردن اخلاق حرفه ای و تبدیل کردن آن به سیستم فراگیر با کمک اساتید و گروه اخلاق انجام گرفته است.
دکتر کوهپایه زاده با اشاره به اهمیت موضوع حرفه ای گفت: از پایان سال گذشته افتخار داریم تا در خدمت دکتر شهریوری به صورت رسمی و به عنوان مشاور اخلاق حرفه ای باشیم. همچنین با همکاری انجمن  دانشجویی اخلاق حرفه ای و کانون مجد اقدامات خوبی برای ترویج اخلاق در دانشگاه صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: توجه ویژه به موضوع اخلاق حرفه ای و فراگیر نمودن آن از  اهداف استراتژیک و نقاط قابل تمرکز ما در دانشگاه است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر تخلفات و شکایات مربوط به عدم رعایت اخلاق است، تاکید کرد: هرکدام از ما به عنوان عضوی از دانشگاه باید اخلاق حرفه ای را رعایت نماید تا شاهد آموزش با تعلیم و تربیت بهتر، خدمات با کیفیت و رفتارهای اخلاق مدارانه در سطح دانشگاه باشیم.
دکتر کوهپایه زاده افزود: برگزاری اقدامات نمادین در زمینه اخلاق حرفه ای هم قابل توجه است و می بایست با برنامه ریزی به صورت مداوم در مسیر تغییر نگرش ها و توسعه اخلاق حرفه ای گام برداریم.
دکتر شهریوری استاد و مشاور گروه اخلاق حرفه ای دانشگاه بیان کرد: خیلی خرسندم که این نشست همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار شده ، پیامبری که وظیفه اصلی بعثت خود را ارتقاء مکارم اخلاقی دانست.
ایشان  با اشاره به اینکه وضعیت اخلاق حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی ایران رو به بهبود است، اظهار کرد: جامعه ای که اخلاق در آن نباشد ، جامعه ای بی ارزش است . در واقع اخلاق چیزی جدا از زندگی نیست ، اخلاق همان کیفیت زندگی است ؛ موضوعی که سبب رشد می گردد.
دکتر شهریوری تصریح کرد: با توجه به نیاز جامعه باید در حرفه خود از رشد اخلاقی برخوردار باشیم.
وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور ۲۵۰ دانشجوی فعال و با همکاری گروه اخلاق پزشکی ، تلاش های بسیاری  در قالب برگزاری کارگاه آموزشی ، دوره و رویداد برای توسعه این موضوع انجام گرفته است.
گفتنی است اخلاق حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت مطالبات دانشجویی شکل گرفته است که جای تقدیر دارد.
مشاور گروه اخلاق حرفه ای دانشگاه خاطر نشان کرد: سعی کردیم با مشارکت جمعی روی ساختار سازمانی اخلاق در دانشگاه ایران هم کار نماییم، شوراهای اخلاق را فعال تر کنیم و کمیته اخلاق بالینی را به صورت جدی تر در بیمارستانها احیاء نماییم.
دکتر شهریوری اعلام کرد: مسئله اخلاقی مانند سایر مباحث باید به صورت علمی و انگیزه بالا مورد بررسی قرار گیرد  .
وی با تاکید بر ترویج اخلاق حرفه ای و آگاهی رسانی در زمینه رویدادهای این حوزه از راه اندازی کمیته اخلاق در آموزش خبر داد.
در ادامه دکتر فروزنده مدیر گروه اخلاق پزشکی، نمایندگان انجمن دانشجویی و مجد دانشگاه گزارشی از دستاوردهای خود در این حوزه را ارائه دادند.
همچنین مسئولین روابط عمومی معاونتها و دانشکده ها پیشنهادات و نقطه نظرات خود را برای گسترش اخلاق حرفه ای بیان نمودند.
تهیه خبر : رهنورد