عمومی | پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران

دکتر غلامی در دیدار با مدیر کل یونسکو خواستار شد؛ تلاش جمعی برای محو "فاصله علمی" در جهان/ ضرورت ایجاد شرایط لازم برای دسترسی همه ملت‌ها به دستاوردهای علمی بشریت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در دیدار با مدیر کل یونسکو، ضمن برشمردن پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های علمی و دانشگاهی، بر آمادگی برای تبادل این تجربیات با یونسکو تاکید کرد .

دکتر منصور غلامی، که در راس هیاتی برای شرکت در چهلمین نشست کنفرانس عمومی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد، (یونسکو) در پاریس حضور دارد، با اودری ازوله، مدیرکل یونسکو دیدار و در خصوص زمینه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان یونسکو تبادل نظر کرد .
در این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های یونسکو در مباحث علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح جهانی، با یادآوری پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های علمی و فرهنگی طی دهه‌های اخیر، آمادگی کشورمان برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارائه تجربیات کشور از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران را اعلام نمود .
وی، ضمن برشمردن مواردی از همکاری‌های علمی و دانشگاهی کشورمان در منطقه غرب آسیا، به موضوع ارائه شرایط تحصیل برای فرزندان پناهندگان خارجی مقیم ایران پرداخت و به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ثبت نام همه کودکان افغانستانی در مدارس ایران، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد، را یادآوری کرد .
دکتر غلامی در ادامه با اشاره به حوزه‌های صلاحیت یونسکو، به برنامه‌های مدون کشورمان در حوزه‌های میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، مدیریت آب، محیط زیست و ذخیره گاهها، اقیانوس‌شناسی، حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل اشاره کرد و آنها را زمینه‌های مناسبی برای تهیه برنامه‌های مشترک جهت تعمیق پیوندهای موجود با کشورهای منطقه، تبادل تجربه به منظور دستیابی به توسعه پایدار وتعمیق دوستی بین ملت‌ها دانست .
وی در همین راستا خواستار تلاش جمعی برای محو "فاصله علمی" در جهان و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی همه ملت‌ها به دستاوردهای علمی بشریت شد .
اودری ازوله مدیر کل یونسکو نیز با اشاره به جایگاه ایران در یونسکو، به سوابق درخشان این کشور در عرصه تمدن‌سازی، علم و فرهنگ اشاره کرد و خواستار بهره‌برداری از کلیه ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء روابط فیمابین شد .
وی پیشرفت ایران در زمینه‌های علمی و فنی را فرصتی برای توسعه روابط با این سازمان و همکاری‌های منطقه‌ای دانست و از ایران به عنوان یکی از اعضای فعال و تاثیر گذار یونسکو نام برد .