عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

بیش از ۵۰٪ بیماران دیابتی در دنیا از بیماری خود مطلع نیستند

به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی با اشاره به نامگذاری هجدهم لغایت بیست و چهارم آبان ماه ۹۸ بعنوان هفته اطلاع رسانی دیابت اظهار داشت: شیوع این بیماری در بسیاری از کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه به شدت رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: این امر موجب تحمیل هزینه های مادی و معنوی بسیاری به جامعه شده است.
به گفته وی، بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۲۰۰۰ میلادی در دنیا، حدود ۱۵۱ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده اند که این آمار تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
دکتر شیرانی ادامه داد: بر اساس بر آوردهای انجام شده در هر سال تعداد واقعی بسیار بیشتر از موارد پیش بینی شده است و این امر به دلیل تغییر در سبک زندگی، تغذیه نامناسب و تحرک بدنی کم می باشد .
وی گفت: در حال حاضر حدود ۴/۱ بیماران دیابتی در دنیا بین سنین ۶۵ تا ۷۹ سال هستند ولی در سال ۲۰۴۵ حدود ۶۲٪ این بیماران بین ۲۰ تا ۶۴ سال خواهند بود که نشان دهنده کاهش سن ابتلا به دیابت است .
وی افزود: در ایران بر اساس آخرین بررسی های انجام شده بر اساس پیمایش موسوم به STEPS شیوع بیماری در جمعیت بالای ۳۰ سال ۱۱٪ و شیوع افراد پره دیابت ۱۸ ٪ بوده است .
به گفته وی، نسبت در زنان بیشتر از مردان بوده و در حال حاضر نیز تعداد زنان دیابتی بیشتر از مردان هستند .
وی، بیشترین شیوع را در بین گروههای ۵۵ تا ۷۰ سال دانشت و افزود: مشکل اصلی در مورد دیابت این است که در حال حاضر بیش از ۵۰٪ بیماران دیابتی در دنیا از بیماری خود مطلع نیستند و غالباً موقعی مراجعه می کند که عوارض بیماری بروز کرده اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در حال حاضر در ایران تنها ۵۶٪ بیماران دیابتی پوشش درمانی مناسب و ۳۶٪ درمان موثر داشته اند .
وی خاطر نشان کرد: برنامه مراقبت دیابت در ایران از سال ۱۳۸۲ در نظام سلامت کشور ادغام شده و از سال ۱۳۹۳ در بسته خدمات سلامت سطح ۱ ادغام شده است و سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر در سال ۹۴ تدوین شده و در حال حاضر برنامه های غربالگری و بیماریابی بیماران در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه های بهداشت در حال اجرا می باشد .
وی اضافه کرد: در استان چهارمحال و بختیاری بر اساس آخرین بررسی های انجام شده تعداد ۲۱هزار و ۶۶۱ بیمار دیابتی شناسایی شده که ۵/۴٪ جمعیت بالای ۳۰ سال و ۳/۲ کل جمعیت را شامل می شود .
گفتنی است، بمناسبت ارتقای آگاهی عمومی از بیماری هر ساله روزهای ۱۸ تا ۲۴ آبان به عنوان " هفته ملی دیابت " نامگذاری شده است و در هر سال یک شعار برای این ایام در نظر گرفته می شود .شعار امسال " از خانواده خود محافظت کنید " در نظر گرفته شده و ایام هفته به این شرح نامگذاری شده اند :
۱. شنبه ۱۸ / ۸ / ۹۸ رسانه – خانواده و دیابت
۲. یکشنبه ۱۹ / ۸ / ۹۸ دیابت –آموزش و خانواده
۳. دوشنبه ۲۰ / ۸ / ۹۸ دیابت – سازمان های مردم نهاد و خانواده
۴. سه شنبه ۲۱ / ۸ / ۹۸ دیابت – تغذیه و خانواده
۵. چهارشنبه ۲۲ / ۸ / ۹۸ دیابت – خود مراقبتی و خانواده
۶. پنجشنبه ۲۳ / ۸ / ۹۸ دیابت – مشارکتهای مردمی و خانواده
۷. جمعه ۲۴ / ۸ / ۹۸ دیابت – فعالیت بدنی و خانواده