عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پر نوشی، پرخوری و پر ادراری از علائم اولیه بیماری دیابت است

فرزانه گشمردی در گفت‌وگویی با روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر به مناسبت هفته ملی دیابت گفت: امروزه دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی درمانی و اجتماعی اقتصادی در جهان محسوب می‌شود.
گشمردی با اشاره به شعار هفته ملی دیابت با عنوان "از خانواده خود محافظت کنیم " افزود: بالا بودن مداوم میزان قند خون موجب بروز بیماری دیابت می‌شود و ازآنجاکه تنظیم میزان قند خون به‌وسیله هورمون‌های متعددی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها انسولین است و اگر به هر علتی انسولین نتواند فعالیت خود را به انجام برساند یا مقدار آن کافی نباشد میزان قند خون بالا رفته، حالتی را به وجود می‌آورد که به آن دیابت یا بیماری قند گویند.
وی ادامه داد: دیابت بر اساس عملکرد لوزالمعده به دو گروه ۱ و ۲ تقسیم می‌شود که انسولین در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ساخته نمی‌شود و یا مقدار آن ناچیز است، بنابراین افراد مبتلا برای ادامه حیات نیاز به تزریق انسولین و رعایت رژیم غذایی دارند.
گشمردی بابیان اینکه دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل بیماری قند خون است، افزود: دیابت نوع ۲، دیابت غیر وابسته به انسولین است که لوزالمعده هنوز قادر به تولید انسولین می‌باشد اما سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ مناسب نمی‌دهند و علائم آن به‌کندی پدیدار شده و معمولاً چندین سال طول می‌کشد تا شخص از بیماری خودآگاهی یابد.
وی خاطرنشان کرد: علامت‌های بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ ممکن است تدریجی باشد و حتی ممکن است فرد مبتلا هیچ‌یک از آن‌ها را تجربه نکند و تا سال‌ها دیابت وی تشخیص داده نشود.
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر تصریح کرد: تشنگی بیش‌ازحد، افزایش تعداد دفعات ادرار، کاهش وزن، خستگی و احساس از دست رفتن انرژی، تاری دید، خشکی و خارش پوست، عفونت‌هایی عودکننده مانند برفک، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی و از بین رفتن حس بخش‌های انتهایی اندام‌ها و احساس گزگز و مورمور در آن‌ها ازجمله علائم بیماری قند خون است.
گشمردی درباره عوارض مخرب بیماری دیابت چنین گفت: هرچند بالا بودن مداوم قند خون می‌تواند باعث تخریب بعضی از اعضای بدن شود، امروزه با مطالعات متعدد ثابت‌شده است که کنترل دقیق قند خون می‌تواند از پیدایش یا پیشرفت این عوارض جلوگیری نموده و مانع از ایجاد آسیب به اعضایی مانند چشم و قلب شود.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI