عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان زیر ۵ سال است

حمیرا دهقانی در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان زیر ۵ سال است و از پیامدهای نامطلوب سوءتغذیه کودکان می‌توان به اختلال در رشد و تکامل مغزی و جسمی، افزایش هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینه‌های سنگین به آموزش‌وپرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری توسط والدین نام برد که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وارد می‌سازد.
دهقانی با اشاره به عوامل موثر در ایجاد سوءتغذیه کودکان افزود: چهار عامل اصلی در بروز سوءتغذیه کودکان نقش دارند که این عوامل عبارت‌اند از فقر، عدم دسترسی به مواد غذایی، ناآگاهی‌های تغذیه‌ای و ابتلا به بیماری‌ها، و برای بهبود وضع تغذیه کودکان باید در زمینه چهار عامل اساسی شامل درآمد، دسترسی به غذا، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای و دسترسی به خدمات بهداشتی و کنترل بیماری‌ها راهکارهای مختلف به‌طور هماهنگ به مورداجرا گذاشته شود.
وی بیان کرد: در شهرستان دشتستان ۲۴۵ کودک سوءتغذیه‌ای شدید تا پایان شش‌ماهه اول سال ۹۸ شناسایی‌شده‌اند که از این تعداد ۷۶ کودک با اقدامات مراقبتی و حمایتی شبکه بهداشت و درمان و کمیته امداد بهبودیافته‌اند.

درمان رایگان کودکان سوءتغذیه‌ای در دشتستان


دهقانی خاطرنشان کرد: کودکان سوءتغذیه‌ای شدید شناسایی‌شده در شهرستان دشتستان توسط پزشک متخصص اطفال به‌صورت رایگان معاینه و درمان می‌شوند.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: شاخص کودکان بهبودیافته تا پایان سال در شهرستان باید ۴۰ درصد باشد که در ۶ ماهه نخست سال جاری این درصد در شهرستان دشتستان ۳۱ و دودهم درصد است و امیدواریم تا پایان سال به شاخص موردنظر استانی برسیم.
دهقانی افزود: در خصوص برنامه شناسایی کودک سوءتغذیه شدید برای بهبود وضعیت رشد کودکان اقدامات ده‌گانه‌ای در شهرستان توسط پزشک عمومی، متخصص اطفال، مراقبین سلامت و بهورزان، کارشناس تغذیه و روان، انجام آزمایش‌ها، تامین دارو، ارائه مکمل‌ها و همچنین حمایت‌های مالی انجام می‌گیرد که با اقدامات انجام‌گرفته در شش‌ماهه نخست امسال این کودکان وضعیت مطلوبی داشته‌اند.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات ده‌گانه جهت بهبود کودکان سوءتغذیه‌ای، معاینه کودک توسط پزشک متخصص اطفال است که اقدامات مداخله‌ای در این خصوص در شهرستان دشتستان انجام‌گرفته است و تعداد ۲۴ کودک سوءتغذیه شدید تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت، امام حسین، ولیعصر (عج) و امام حسین شهر برازجان توسط پزشک متخصص اطفال خانم دکتر حسانی به‌صورت رایگان معاینه شده‌اند.
حمیرا دهقانی گفت: برای این کودکان درخواست آزمایش‌های تخصصی، سونوگرافی، رادیولوژی، مکمل و دارو و همچنین مشاوره توسط کارشناس تغذیه و روان انجام‌گرفته است.
وی همچنین بیان کرد: طبق قراردادی که با مسئول آزمایشگاه دی شهر برازجان انجام‌گرفته تمامی این کودکان به این آزمایشگاه ارجاع داده‌شده‌اند و به‌صورت رایگان خدمات خود را دریافت می‌کنند و خانواده‌ها بعد از گرفتن نتایج آزمایش‌های برای بار دوم توسط پزشک متخصص ویزیت می‌شوند و خدمات درمانی خود را دریافت و در صورت داشتن مشکلات تخصصی‌تر به فوق تخصص اطفال ارجاع داده می‌شوند.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شهرستان دشتستان گفت: تمامی کودکان سوءتغذیه‌ای شدید که خانواده‌های آن‌ها دچار فقر مالی هستند، توسط شبکه بهداشت و درمان به نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی معرفی و تا پایان ۵ سالگی سبد غذایی خود را از این نهاد در فواصل زمانی معین دریافت می‌کنند.
دهقانی بیان کرد: از این ۲۴ کودک سوءتغذیه که توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شده‌اند، به ۶ خانواده که دچار فقر مالی نیز بوده‌اند، سبد غذایی از طرف یک موسسه خیریه اهداشده است.
انتهای خبر / س.غ /۳۰۳۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI