عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

فرش ستاره دریایی اثر استاد عیسی بهادری نمونه سازی می شود

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه ، امروز «چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت :این طرح توسط الهه ضیایی هنرمند کارگاه قالی و گلیم گروه هنر های سنتی در حال انجام است .
وی گفت: طراحان برجسته و تاثیر گذار در زمینه هنر های سنتی و فرش عموما روش ویژه خود را در ساماندهی و روند طراحی دارند که شناسایی این روش ها از طریق تجزیه و تحلیل طرحهایشان میسر است .
او با بیان اینکه در شکل گیری روش طراحی فرش عیسی بهادری، موضوع مهمترین عاملی است که ویژگی های خاص و بی مانند آثار وی را پدید آورده تصریح کرد: بهادری یکی از برجسته ترین استادان در زمینه هنرهای سنتی است که بررسی آثار وی نشان می دهد او مطالعات گسترده و دانش زیادی در زمینه ایران باستان ، اسطوره های ایرانی ،هنر های سنتی ،تشعیر ،مینیاتور و سایر هنرها داشته است.
شریف زاده گفت : آنچه طرحهای بهادری را شاخص می سازد روش ساماندهی او در طراحی و همچنین بهره گیری از موضوع در آثارش است .
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، طرح ستاره دریایی را یکی از شاخص ترین طرحهای بهادری عنوان کرد که در آن رخدادی واقعی از آفرینش دریا را تصویر کرده و به نمایش در آورده است.
او با اشاره به نمونه سازی فرش ستاره دریایی اثر استاد بهادری افزود: نقش مرکزی ترنج ،تصویر ستاره دریایی با تجسم ماهی و اسب دریایی با ترکیب بندی طبیعت گرایانه و حاشیه های پهن و دو حاشیه باریک این قالی نیز به تبعیت از موضوع دریا با موتیف های مرتبط طبیعت ترسیم شده است  .
به گفته وی ، طرح یاد شده در ابعاد ۱۲۰در۱۸۰با رجشمار هفتاد و هشت در کارگاه قالی و گلیم گروه پژوهشی هنر های سنتی در حال انجام است.
شریف زاده با بیان اینکه رنگرزی گیاهی ،چله ابریشم ،گل ابریشم (۷۰ %ابریشم)کرک مرینوس چهارلا ، فارسی بافت ،شیرازه متصل ،از مشخصه های دیگر این قالی است تصریح کرد :طرح این اثر با هدف احیا ، باز بافی و مشابه سازی ارایه شده است.
گفتنی است ، آثار بر جای مانده از استاد عیسی بهادری در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی، از خلاقیت و توانایی منحصر به‌فرد این هنرمند معاصر، به‌خصوص در زمینه طراحی نقشه فرش، حکایت می‌کند که فرش ستاره‌ دریایی، یکی از این جمله آثار است.
طرح‌ها و نقوش این فرش ، ارتباط تنگاتنگی با عناصر طبیعت داشته و عمدتا شامل انواع جانوران دریایی مانند ماهی، جلبک، حلزون، ستاره ‌دریایی، عروس دریایی، شقایق دریایی و ... هستند که در قالب عناصر و ترکیب‌بندی‌هایی متنوع، به‌شیوه‌ای نوگرایانه و انتزاعی، متناسب با اصول حاکم بر طراحی سنتی و نقشه فرش، به زیبایی هر چه تمام‌تر به‌اجرا درآمده و فرش ستاره ‌دریایی را به نمونه منحصر به‌فرد و خلاقانه‌ای در زمینه طراحی نقشه فرش تبدیل کرده اند.