عمومی | دانشگاه کردستان

نشست علم، فرهنگ و دانشگاه در دانشگاه کردستان برگزار شد

نشست تخصصی علم، فرهنگ و دانشگاه با ارائه دکتر اردشیر منصوری و همچنین حضور اساتید دانشگاه کردستان در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، نشست تخصصی علم، فرهنگ و دانشگاه با ارائه دکتر منصوری و همچنین حضور اساتید دانشگاه کردستان در سالن جلسات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر حبیب سلیمانی با ابراز خرسندی از حضور اساتید در اینگونه نشست‌ها، افزود: خوشبختانه اساتید دانشگاه کردستان حضور پررنگی در این جلسات داشته و این نشان از ارج نهادن و اهمیت دادن به جایگاه اخلاق در علم است.
در ادامه این نشست دکتر اردشیر منصوری اظهار داشت: چند سالی است که در تقویم آکادمیک هفته ترویج علم از ۱۹ تا ۲۴ آبان ماه نامگذاری شده و این نشست نیز به همین مناسبت برگزار شده است.
عضو هیات مدیره انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری تصریح کرد: موضوع جلسه امروز علم، فرهنگ و دانشگاه بوده که جزو واژگان پرتکرار است و در این جلسه می‌خواهیم بدانیم آیا این واژگان با یکدیگر نسبت و تداخلی دارند یا نه؟
وی گفت: یک جمله معروف درباره گسترش و ترویج علم می‌گوید؛ کسانی که زندانی آموزه های خویش هستند، درک درستی از زندگی ندارند.
دکتر منصوری با اشاره به تاریخ ظهور دانشگاه و مراکز علمی در ایران افزود:  نخستین مرکز علمی که با نام جندی شاپور می‌شناسیم برای آموزش اطبایی جوان بود که برای درمان درباریان تربیت  می‌شدند اما نمی‌شود نام آن را دانشگاه نامید زیرا دانشگاه مدرن همچون یک نهاد اجتماعی عمل می‌کند و در بطن جامعه است.
وی افزود: دانشگاه مدرن در غرب زمانی به وجود آمد که از زیر یوغ کلیسا خارج شد اما در ایران علاوه بر مدارس علمیه که زیر پرچم نهاد دین بود، دانشگاه غربی را نیز تاسیس کردیم.

عضو هیات مدیره انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری تصریح کرد: آزادی آکادمیک یعنی اینکه استاد و دانشجو حق دارند هر آنچه را فکر می‌کنند بگویند اما اگر در جامعه همه مردم افکارشان را بگویند دچار هرج و مرج خواهیم شد.
دکتر منصوری افزود: جایی که ثروت و قدرت به همدیگر برسند فساد پدید می‌آید.
وی افزود: دانشگاه ثروت آفرین استقلال آکادمیک را بهم میزند زیرا نهاد ثروت پروژه های علمی را در مسیر منفعت خود هدایت می‌کند اما در دانشگاه مدرن همه جوانب با هم رشد می‌کنند.