عمومی | دانشگاه رازی

برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع «راه نهادینه کردن مهارت‌های توسعه» در دانشگاه رازی

برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع «راه نهادینه کردن مهارت‌های توسعه» در دانشگاه رازی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کرسی آزاداندیشی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه با موضوع «راه نهادینه کردن مهارت‌های توسعه: تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی یا تمرکز بر بازسازی ساختارها» دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری برگزار شد.

در ابتدا دکتر عباسعلی منصوری عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه رازی اظهار داشت: خوشبختانه بخشی از نخبگان و حتی مردم این مساله را پذیرفته‌اند که منشا مشکلات ما صرفا برخاسته از ساختار قدرت و سیاست نیست بلکه بخشی از آن به فرهنگ و ساختارهای حاکم بر ذهن انسان ایرانی بر می‌گردد.

ایشان افزود: توسعه با نوشتن برنامه‌های بالادستی اسناد توسعه و استانی و دستورالعمل‌ها حاصل نمی‌شود بلکه بخشی از توسعه پایدار منوط به این است که بدنه اجتماعی مهارت‌های لازم توسعه مانند قانون‌پذیری، کار گروهی، خردگرایی، تفکر انتقادی و مسئولیت‌پذیری را کسب کرده باشد بنابراین همه چیز را نباید در ساختار قدرت و سیاست ببینیم حال پرسش این است که برای برون رفت از مشکلات و تسریع حرکت به سمت توسعه آیا باید نوک پیکان فعالیت‌ها را به سمت تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و مدنی قرار بدهیم یا بر بازسازی ساختارهای قدرت و مدیریتی؟

در ادامه دکتر قدرت احمدیان عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی یکی از مهمترین کارکردهای دانشگاه را گفتگو پیرامون مسائل جامعه دانست و اظهار داشت: اگر  دانشگاه به این رسالت و کارکرد خود توجه نکند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از صلاحیت، استعداد و ظرفیت‌های خود را کنار گذاشته است دانشگاه در کنار وظایف و کارکردهای تخصصی باید به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توجه داشته باشد که متاسفانه در جامعه ما کمتر شاهد گفتگو هستیم و این کرسی‌های آزاداندیشی گامی رو به جلو از سوی دانشگاه است.

ایشان با اشاره به شاخص‌های توسعه نیافتگی گفت: ما در کشور برای رسیدن به توسعه تکاپو و هزینه‌های زیادی کرده‌ایم اما بر اساس یک محاسبه منطقی به این نتیجه می‌رسیم که علی‍‌‌رغم این همه هزینه، مشکلات سر جای خود باقی است، در شاخص‌های اقتصادی همچنان شاهد تورم، بیکاری، فقدان تشکیل سرمایه، پس‌انداز پایین، صادرات و سرمایه‌گذاری پایین هستیم در شاخص‌های سیاسی نیز شاهد توسعه نیافتگی سیاسی و عدم برخورداری از  نظام حزبی منظم و دقیق هستیم.

دکتر احمدیان بیان کرد: در جوامع توسعه یافته احزاب نقش اساسی در اداره جامعه دارند در حالیکه در جامعه ما اینگونه نیست و علی‌رغم تجربه طولانی تاریخی دستاوردی از این جهت نداشتیم.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی ضعف تاریخی بورژوازی، وابستگی به نفت، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، کهن الگوها و ساخت اجتماعی چند پاره جامعه ایرانی را از عوامل ساختاری مانع از توسعه یافتگی کشور برشمرد.

در ادامه دکتر روح‌اله بهرامی عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه رازی گفتگو را نیاز اساسی جامعه دانست و اظهار داشت: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه بین دو فرد، دو جریان، دو جهان و یا دو منش گفتگویی شکل گرفته باشد پس جهان حاصل گفتگوست و هر چیزی که ما داریم از گفتگو ایجاد شده است. علیرغم همه هیمنه تمدنی، فکری، تمدنی، ارزشی و اخلاقی که برای گفتگو قائل هستیم اما جامعه گفتگو مدار نیستیم و در این زمینه تمرین و ممارست نکردیم.

ایشان با اشاره به اثرگذاری کرسی‌های آزاداندیشی در ترویج فضای گفتگو در دانشگاه تصریح کرد: ساختار معیوب با فکر معیوب اصلاح نمی‌شود و طبیعی است که وقتی ارزش‌ها، تربیت‌ها و آموزش‌ها شکل نگیرد ساختارها نیز معیوب خواهد شد.

دکتر بهرامی توسعه بر اساس مبانی تربیتی، آموزشی و فرهنگی و بر اساس مبانی بومی در عین توجه به گسترش و توسعه در همه عرصه‌های مبتنی بر تکنیک و مدرنتیته را مورد تاکید قرار داد.

در پایان این جلسه، دکتر قدرت احمدیان و دکتر روح‌اله بهرامی به سوالات حاضرین پاسخ دادند.