عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

گزارش تفصیلی وب‌دا از همایش کشوری تجلیل از بهورزان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

همایش کشوری تجلیل از بهورزان نمونه‌ی استان‌های کشور عزیزمان،  با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون بهداشتی و رئیس نظام شبکه‌ی این وزارتخانه، جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس، خیرین نظام سلامت استان، نمایندگان بهورزان سی و یک استان و خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجموعه‌ی فرهنگی آموزشی سپید به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.

در این همایش، ابتدا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به مهمانان همایش خیر مقدم گفت و از بهورزان کشور و خراسان رضوی به خاطر خدمات ارزنده‌شان به نظام سلامت تقدیر کرد.

دکتر محمد حسین بحرینی همچنین در این سخنان، پیشنهاد کرد که برای بررسی تاثیرات اقتصادی خدمات بهورزان در اقتصاد کشور و نقش آن در اجرای اقتصاد مقاومتی،‌ همایشی با محوریت وزارت بهداشت برگزار گردد.

وی خدمات این قشر را مصداق اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: اگر بهورزان نبودند، خدماتی که اکنون آنها با کمترین هزینه به موثرترین نحو ممکن انجام می‌دهند با هزینه‌ی بسیار بالایی باید انجام می‌گرفت.

اولین بهورز و اولین خانه بهداشت

پس از سخنان دکتر بحرینی، رئیس نظام شبکه وزارت بهداشت طی سخنانی، به تاریخچه‌ی استقرار بهورزان در سطح روستاها اشاره کرد و با تشریح وضعیت فعلی نظام سلامت، چشم‌انداز آینده‌ی این بخش را ترسیم نمود.

دکتر تبریزی گفت: وقتی که این خدمات در روستاها جضور نداشتند، کشور دچار مشکلات زیادی بود که سوء تغذیه‌ی گسترده، شیوع بالای بیماری‌های واگیر، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، مرگ و میر بالای نوزادان و مادران باردار از جمله‌ی این مشکلات بود.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های عمومی در کنترل بیماری‌های اپیدمیک موفق نبود و خدمات بهداشتی اساسی، توفیقی به همراه نداشت.

وی گفت: در سال ۱۳۵۲ از میان چندین طرح که برای رفع این مشکلات به صورت آزمایشی در استان‌های مختلف به اجرا گذاشته شده بودند طرح رضائیه در آذربایجان پذیرفته و ملاک عمل قرار گرفت و به عنوان مدل استقرار نظام شبکه، عملیاتی شد.

وی اکبری را اولین بهورز کشور و روستای حیدرلوی ارومیه را اولین محل استقرار بهورزان در تاریخ بهداشتی معاصر اعلام کرد.

وی سپس به دستاوردهای نظام سلامت در نتیجه‌ی خدمات ۴۵ ساله‌ی بهورزان و خانه‌های بهداشت روستایی پرداخت و گفت: سازمان بهداشت جهانی حالا و پس از نیم قرن فعالیت ایران در حوزه‌ی سلامت، به اهمیت خانه‌های بهداشت روستایی تاکید می‌کند.

وی ایجاد اعتماد و آرامش در بین روستائیان و توسعه‌ی مراقبت‌های اولیه در روستاها را از دستاوردهای نظام شبکه و استقرار بهورزان برشمرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت اکنون مرتفع شده و حالا با تغییر شرایط زندگی، باید پوشش همگانی سلامت و کاهش بیماری‌های غیر واگیر در آموزش‌های بهورزان و خدمات‌شان در اولویت قرار گیرد.

آمادگی مجلس برای رفع موانع اجرای طرح پزشک خانواده

پس از این مسوول وزارتی، نماینده‌ی مشهد در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، در سخنان کوتاهی از اجرای نظام ارجاع در کشور استقبال کرد و گفت:‌ کار درمان باید از پایین‌ترین سطوح در روستاها آغاز شود.

نصرالله پژمان‌فر ضمن تاکید بر اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور گفت:‌ ما هم در مجلس آمادگی داریم کمک کنیم که هر مانع قانونی و اجرایی در مسیر اجرای طرح هست برداشته شود.

رونمایی از سامانه گنجینه سلامت

پس از سخنان پژمانفر، از بانک اطلاعات سابقه‌ی نظام بهداشت و درمان با عنوان «گنجینه سلامت» در کشور رونمایی شد.

این نرم‌افزار که در زمینه‌ی سوابق تحقیقاتی‌، اجرایی، خاطرات پیشکسوتان سلامت، کتاب‌ها و مقالات، و دیدگاه‌های مسوولان طراحی شده است در حال آپلود اطلاعات گردآوری شده می‌باشد.

در کلیپی که به همین مناسبت در همایش به نمایش درآمد از افراد و منابع مطلع در سراسر کشور خواسته شد که در صورت داشتن اطلاعات، سوابق اجرایی، منابع مکتوب یا آثار علمی و تحقیقاتی در این زمینه، آن را با وزارت بهداشت در میان بگذارند تا در این نرم‌افزار قرار گیرد و در نهایت، به عنوان یک منبع و مرجع علمی در اختیار کارشناسان، پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان قرار گیرد.

از خیلی کشورها جلوتر هستیم

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، سخنران بعدی همایش بود.

دکتر علی‌رضا رئیسی در سخنان مبسوطی، طرح پوشش همگانی سلامت را که از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای عضو ابلاغ شده تشریح کرد.

وی با بیان اینکه کشور ما از سال‌ها پیش، اجرای این طرح را در سطح دورترین روستاهای کشور آغاز کرده گفت: ما افتخار داریم که شبکه‌ای از نظام سلامت را در کشورمان داریم که در هیچ‌جای دنیا نظیر ندارد.

وی تاکید کرد: هم اکنون حتی یک نقطه‌ی جمعیتی یا مجموعه‌ی هزار نفری هم در کشور نداریم که دارای خانه‌ی بهداشت نباشد.

وی خاطر نشان کرد: رئیس سازمان بهداشت جهانی در مهرماه گذشته که در ایران بود و از خانه‌های بهداشت و زیرساخت‌های سلامت همگانی دیدن کرد، از پیشرفت‌های ایران در این زمینه ابراز شگفتی نمود.

وی گفت:‌ کلمه‌ی بهورز که ابداع فارسی‌زبانان است در هیچ جای دنیا ترجمه‌ای ندارد و با همین تلفظ و کتابت بهورز مورد استفاده می‌باشد.

وی از دوره‌ی مدیریت دکتر نمکی در وزارت بهداشت به عنوان یک دوره‌ی طلایی یاد کرد و گفت: حضور ایشان در وزارت بهداشت مغتنم است و باید بیشترین توسعه‌ی نظام سلامت در این دوره اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته شاهد تحرک جدی در حوزه‌ی بهداشت بوده‌ایم گفت: حتی مجلس و دولت هم این را حس کرده‌اند که تغییرات مثبتی در راه است.

وی طرح پوشش همگانی سلامت را که توصیه سازمان بهداشت جهانی است به زبان ساده بیان کرد و گفت: این طرح می‌گوید باید همه‌ی مردم بدون مخاطرات مالی، به خدمات پیشگیری، درمان، توانبخشی و خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.

دکتر رئیسی ادامه داد: ما در محور پوشش گسترده و کمی همگانی سلامت نه تنها مشکل نداریم بلکه پوشش ۹۸ درصدی را داریم که از خیلی کشورها پیشتر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اما از نظر سایر محورها مانند کاهش پرداخت از جیب مردم، توسعه‌ی طیف خدمات و افزایش کیفیت، باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

تنها مدل مفهومی طرح پوشش همگانی سلامت در ایران تدوین شده است

وی اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در راستای مدل مفهومی همین طرح جهانی دانست و گفت: هنوز هیچ کشوری مدلی برای این طرح ارائه نکرده است.

وی اولویت‌بندی خدمات و تخصیص درست منابع را از الزامات این طرح دانست و گفت: منابع ناپایدار مالی، عدم حمایت بیمه از خدمات حوزه‌ی سلامت، فناوری‌های پیشرفته و بالا رفتن هزینه‌های درمان، سختی و پیچیدگی خدمات به حاشیه‌نشین‌ها و عشایر از جمله موانع اجرای این طرح هستند که تلاش می‌کنیم با همکاری سایر نهادها به حل آنها نایل آییم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در نظام شبکه‌ای کشور هیچ خدمت تکراری نداریم به جهت اینکه نظام سطح‌بندی خدمات، از همان آغاز نظام شبکه وجود داشته و طبق آن عمل شده است.

وی گفت: بهورزان در این نظام، طوری تربیت شده‌اند که در فرایند طبیعی کارشان به سوی اجتماعی کردن حوزه‌ی سلامت پیش رفته‌اند و در واقع سی سال است که ما هیات امنای سلامت در روستاها داریم.

وی بومی بودن، کنترل عوامل اجتماعی سلامت علاوه بر عوامل مستقیم بهداشتی و وظیفه‌محور بودن را سه ویژگی بهورزان توصیف کرد و گفت: بهورزان به جهت بومی بودن با فرهنگ و سنن و زبان مردم‌شان آشنا هستند و در دادن خدمت به آنها روان‌ترین شکل ممکن را دارا می‌باشند.

وی افزود: آموزش در بهورزی بر خلاف بسیاری از رشته‌های دانشگاهی که در بیرون کاربردی ندارند کاملا کاربردی و وظیفه‌محور است.

وی از تصویب مقطع کاردانی بهورزی در شورای گسترش خبر داد و گفت: همچنین کارشناسی ارشد برای مربیان در نظر گرفته شده که داریم شکلی را طراحی می‌کنیم که این کارشناسان از دل خود بهورزان باشند.

وی گفت:‌اگر بتوانیم گپ کاردانی به کارشناسی را پر کنیم این چرخه‌ی علمی آموزشی کامل می‌شود.

از منافع بهورزان دفاع می‌کنیم

وزیر بهداشت و درمان کشور، آخرین سخنران این مراسم بود.

دکتر سعید نمکی بهورزان را سربازان خط مقدم نظام سلامت نامید و گفت: من قرار بود برای یک مقصد اداری، به سفر سوئیس بروم اما ترجیح دادم در جمع بهورزان حضور داشته باشم و مراتب تقدیر و تشکر خودم را از این سربازان عرصه‌ی سلامت اعلام کنم.

وی در خصوص زیارت حضرت رضا گفت: این چهارمین مرتبه است که امسال به زیارت این امام توفیق می‌یابم و این زیارت و دیدن شما بهورزان برایم به دنیا می‌ارزد.

وی به نقل مطلبی در باره‌ی یکی از اصحاب نابینای امام حسین(ع) به نام جابربن عبدالله پرداخت و گفت: وقتی به تربت امام حسین در کربلا رسید در آب فرات غسل کرد و سپس به زیارت قبر اباعبدا.. رفت.

وی ادامه داد: وقت دستش را به قبر امام حسین گذاشتند از فرط گریه و اندوه از هوش رفت و هنگامی که به هوش آمد به امام گفت آیا دوست جواب دوست را نمی‌دهد؟

وزیر بهداشت که خود از روایت این ماجرا متاثر شده بود گفت: او اولین زیارت‌نامه‌ی تاریخ را نوشته و زیارت‌نامه‌اش یادگار زیارت اهل بیت است.

وی ادامه داد: زیارت در تاریخ ما، حکم افشاگری علیه ظالمین تاریخ است و هنگامی که ما توان فریاد کشیدن را نداشتیم و در زمانی که دشمنان خدا زیارت‌نامه‌ را هم ممنوع کرده بودند زیارت، فریاد سکوت‌وار زائران علیه ظلم است.

وی در بخشی از سخنانش نتایج خدمات بهورزان را برشمرد و گفت: به عنوان یک کارشناس ۴۰ ساله‌ی نظام سلامت می‌گویم اگر این موفقیت‌ها بدست آمده، به همت سربازان مقدم نظام سلامت یعنی بهورزان بوده است.

دست بهورزان را می‌بوسم

وزیر بهداشت گفت: اگر بگویند زانو بزن و دست بلندمرتبه‌ترین خادمان مردم را ببوس قبول می‌کنم و با اینکه خدمات پزشکان، پرستاران، پرسنل اتاق عمل و سایر کارکنان نظام سلامت هم در این موفقیت‌ها نقش دارند اما اگر رتبه‌بندی کنیم اول بهورز قرار می‌گیرد.

وی سپس به نقل خاطره‌ای از زمان آقای هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: آقای هاشمی وقتی در همدان در یک خانه بهداشت حضور یافتند از نظام سلامت بهورزان خیلی ابراز رضایت کردند و گفتند ما چه خدمتی به اینها بکنیم.

وی ادامه داد: من سه خدمت از ایشان درخواست کردم. یکی اینکه واکسیناسیون فلج اطفال را در یک بسیج ملی اجرا کنیم که شد، دیگر اینکه روزی به نام بهورز داشته باشیم که میسر گردید و سوم اینکه از ایشان خواستیم ۶۰۰ میلیون دلار از بانک جهانی برای تکمیل و توسعه‌ی خانه‌های بهداشت کمک بگیریم که موافقت کردند و انجام شد.

دکتر نمکی تاکید کرد:‌ اگر لازم باشد برای دفاع از بهورزان تا پای جان بایستیم حاضریم.

وی افزود: نمی‌گذاریم به بهورزان تعدی بشود و برای ارتقای سطح دانشی این گروه بزرگ خادمان سلامت، تلاش می‌کنیم.

وی سیاست وزارت متبوعش را اولویت دادن پیشگیری بر درمان اعلام کرد و گفت: منابع را هدر نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم تخت‌هایی با ضریب ۲۰ درصد اشغال تاسیس شود مگر در مناطقی که محروم باشند.

وی پرونده‌ی الکترونیک سلامت و طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را الزامات پیشگیری دانست و گفت: با این طرح، به جامعه‌محوری سلامت کمک می‌کنیم و پیش از بهورز سطحی را تعریف می‌کنیم که در هر خانه یک سلامت‌یاور برای بهورز داشته باشیم.

۴۰۰ خانه بهداشت عشایری راه‌اندازی می‌شود

وی همچنین از راه‌اندازی خانه‌های بهداشت برای عشایر سخن گفت و افزود: تاسیس ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری حتی به اندازه ۱۰ تخت بیمارستانی هزینه ندارد اما خدمات وسیعی به این گروه بزرگ جمعیتی که شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند ارائه می‌دهد.

وزیر بهداشت از اضافه شدن واکسن‌های پنوموکوک، روتا ویروس و اچ‌پی وی در سال آینده به نظام واکسیناسیون خبر داد و گفت: همچنین در سطح دانش‌آموزان ششم طرح مدارس بدون پوسیدگی را شروع کرده‌ایم که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهد.

وی در پایان سخنانش همچنین از بازنگری در سیستم گزینش بهورزان و ارتقای سطح دانش آنها به عنوان طرح‌های در حال اجرا خبر داد.

پیش از سخنان دکتر نمکی، ۳۱ بهورز از سی و یک استان کشور به صورت نمادین و به نیابت از ۳۰۰ بهورز نمونه‌ی کشوری، مورد تجلیل قرار گرفتند و هدایا و لوح تقدیر خود را از دست وزیر بهداشت و مقامات وزارتی دریافت کردند.

در پایان این مراسم، یک قطعه موسیقی مقامی خراسانی نیز برای مهمانان مراسم اجرا گردید.

این همایش، مقارن اذان ظهر پایان یافت.

{jcomments on}