عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت جام

اقدامات پیشگیرانه با قاتل نامرئی را جدی بگیرید

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام :

اقدامات پیشگیرانه با قاتل نامرئی را جدی بگیرید

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: با توجه به کاهش دمای هوا و ورود به فصل سرما  هر ساله شمار زیادی از هموطنان به علت استفاده از بخاری‌های گازسوز غیراستاندارد، جان خود را از دست می‌دهند ، اقدامات پیشگیرانه با قاتل نامرئی را جدی بگیرید.به گزارش خبرگزاری وبدا جام ، دکتر محمد افکار افزود : اولین اقدام در برخورد فردی مسموم با گاز منوکسیدکربن، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.

وی با اشاره به علائم گازگرفتگی تصریح کرد  : سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام بیان کرد : نشانه‌های مسمومیت ناشی از گاز با بیماری آنفلوآنزا شباهت زیادی دارد. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری‌های گازسوز، اثرات زیادی در پیشگیری از خفگی و گازگرفتگی دارداز این رو برای حصول اطمینان از نصب استاندارد بخاری‌های گازسوز خانگی باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد.

دکتر محمد افکار با اشاره به نشانه های گازگرفتگی گفت :تهوع و تپش قلب ، خواب آلودگی ،وزوزگوش و...از نشانه های گاز گرفتگی می باشد. منوکسیدکربن، گازی بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که تماس طولانی با این گاز ، سردرد، گیجی و ضربان شدید شقیقه ها را همراه دارد.

وی افزود :تماس طولانی مدت با گاز منوکسیدکربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت :موارد زیادی از مسمومیت های کشنده با گاز منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده اند.

دکتر محمد افکار تصریح کرد :حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد، خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را همراه دارد.

وی افزود:هنگام استفاده از بخاری نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، لازم است از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها مطمئن شد.