عمومی | بنیاد ملی نخبگان

خروج ۱۵۰ هزار دانشجو در یک سال؛ ادعایی بدور از واقعیت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ تقاضای مهاجرت به عنوان موضوعی مهم در جامعه دانشگاهی، همواره مورد هدف محافل رسانه‌ای بوده است و در برخی اوقات سبب طرح ادعاهایی بدور از واقعیت شده است.

در یکی از این ادعاها، مطرح شده: در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۵۰ هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. همچنین ۶۴ درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی ۱۴ سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند.

ادعای تقاضای خروج ۱۵۰ هزار دانشجو در یک سال درحالیکه تعداد کل دانشجویان بین‌المللی کشور در جهان (نمایانگر کل افراد مشغول به تحصیل در آن سال) در حدود یک‌سوم این تعداد است، و هیچ شکی در تعداد دانشجویان بین المللی ایران در سال های بعد ایجاد نشده است، کاملاً به‌دور از واقعیت است.

کل دانشجویان بین‌المللی ایران در جهان در سال ۹۱، بر اساس آمار یونسکو ۴۹۴۵۷، نفر بوده است. این رقم کمتر از یک‌سوم رقم ادعایی تقاضای خروج ۱۵۰ هزار نفری در یک سال است.

علاوه بر آنچه گفته شد باید دانست، هیچ آماری در خصوص تعداد تقاضای دانشجویان برای خروج از کشور تولید نمی‌شود.

این حجم از تقاضای خروج دانشجویان دریک سال که بیش از ۳ برابر کل دانشجویان بین‌المللی ایران بوده است؛ به‌هیچ‌وجه منطقی نیست چراکه حتی اگر یک‌سوم این درخواست‌ها پذیرفته می‌شد در سال بعد یعنی در سال ۹۲  تعداد دانشجویان بین المللی ایران باید حدوداً دو برابر می‌شد؛ درحالیکه در سال ۹۲ تعداد دانشجویان بین‌المللی ایران ۵۰۸۱۹ بوده است و تنها در حدود ۱۳۰۰ نفر افزایش داشته است.

به‌این‌ترتیب این تعداد افزایش تعداد دانشجویان بین المللی ایران با ادعای تعداد  ۱۵۰۰۰۰ نفر تقاضای خروج دانشجویان هیچ تناسبی ندارد.