عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

مرکز بهداشت شهرستان قزوین، آماده تداوم ارائه خدمات نظام سلامت در نوروز 97 شد

شهرستان قزوین به عنوان مرکز استان قزوین دارای جمعیت زیاد و جاده های مواصلاتی اصلی شمال و شمال غرب کشور است و همه ساله در ایام نوروز، مسافران زیادی برای بازدید از شهر تاریخی و بناهای باستانی قزوین وارد این شهر شده و یا به قصد مسافرت به شمال غرب و شمال کشور از قزوین گذر می کنند، یکی از حقوق مسافران و شهروندان در ایام تعطیلات نوروز، دسترسی راحت و مناسب به خدمات نظام سلامت بوده و مسلماً سلامتی یکی از شروط مهم و اساسی برای گذراندن ایام شاد تعطیلات نوروز است.

در نشست هماهنگی این موضوع، دکتر سید علیرضا خونساری، رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان ضمن بیان مطالب فوق گفت: برای آمادگی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت و همچنین واحدهای ستادی در ایام نوروز، برنامه ریزی شده و بر اساس آن، ستاد مرکز بهداشت شهید بلندیان شامل: مدیریت، گسترش شبکه، بهداشت محیط، پیشگیری از بیماری های واگیر و واحد نقلیه در کل ایام تعطیلات، همه روزه فعال بوده و در خارج از ساعات اداری نیز تیم ها به کنترل سلامت در جامعه خواهند پرداخت.

رییس کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه و تهدیدات شهرستان قزوین عنوان کرد: مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شبانه روزی همچون مرکز معلم کلایه به خدمات خود به صورت شبانه روزی ادامه داده و مراکز روستایی دارای دو پزشک، در ایام تعطیلات نوروز در ساعات اداری فعال بوده در ساعات غیر اداری هم به موارد اورژانسی پاسخگو هستند.

این مقام مسؤول تصریح کرد که مراکز خدمات جامع سلامت تک پزشک نیز در نیمی از ایام تعطیلات به صورت فوق العاده، فعال بوده و در ایام دیگر از مرکز همجوار، خدمات نظام سلامت ارائه خواهد شد.

دکتر خونساری بر رعایت تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندان تأکید کرد و گفت: در ایام نوروز، خدمات کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و ستاد، مورد ارزیابی و نظر سنجی قرار خواهد گرفت.

توجه به تاب آوری مراکز در برابر مخاطرات

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسئول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیر عامل شهرستان قزوین نیز به بحث لزوم تاب آوری خدمات نظام سلامت در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: به کلیه واحدها و مراکز خدمات جامع سلامت تأکید شده است که تجهیزات مربوط به تاب آوری خود را بررسی و آمادگی لازم را برای مواجهه با مخاطرات داشته باشند.

گلناری عنوان کرد: به کلیه مراکز برای برنامه ریزی و بازدید از تجهیزات اضطراری و کنترل کردن قابلیت استفاده آنها از جمله موتورهای برق و شیوه استفاده و کاربرد آنها، تأسیسات گرمایش و سوخت، ذخیره آب، بازدید فنی از آمبولانس ها، داشتن داروها و لوازم بهداشتی و درمانی مصرفی مورد نیاز، آماده به کار بودن سیستم ترالی اورژانس و افزایش مهارت تریاژبندی آسیب دیدگان تذکر داده شده و طی هفته جاری این تجهیزات مورد ارزیابی قرار گرفته که چند مورد از موتورهای برق دچار مشکل بود و سریعأ مشکل آنها رفع شد.

مهندس گلناری از مراکز خدمات جامع سلامت خواست برای افزایش تاب آوری خدمات نظام سلامت در مخاطرات و ایام تعطیلات نوروز، کلیه اطلاعات از قبیل آمارهای ضروری، لیست کشیک های مسؤولان ادارات محلی و راه های دسترسی به آنها مشخص باشد و لیست مراکز معین، باید در دسترس بوده و قبل از آغاز ایام تعطیلات به صورت تلفنی ارتباط لازم را برقرار و از وضعیت منابع انسانی، پشتیبانی و تجهیزاتی در مراکز همجوار مطلع شوند.

ایشان با بیان اینکه سطوح رده بندی مسؤولان و جانشین های آنان در مراکز و واحدها باید مشخص باشد و دادن مرخصی شخصی یا اداری باید با برنامه ریزی انجام شود تا مشکلی برای ارایه خدمات به مراجعین ایجاد نکند، گفت: با توجه به فعالیت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در این ایام، توجه به دستورالعمل‌های معاونت بهداشت و مراکز کنترل بیماری‌های واگیر و سلامت محیط و کار و کنترل دقیق اینگونه اماکن و نمایشگاه ها ضروری است.