عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ گاهی یک عطسه می‌تواند استخوان‌های فرد را بشکند

زهره گره افزود: شعار کمپین اطلاع‌رسانی پوکی استخوان "مهار پوکی استخوان با تشخیص به‌موقع امکان‌پذیر است"  تعیین‌شده و هدف از برگزاری این کمپین افزایش آگاهی زنان پنجاه سال و بالاتر است.
وی اظهار داشت: پوکی استخوان یک بیماری شایع بوده و تخمین زده‌شده که در هر ۳ ثانیه یک شکستگی در دنیا اتفاق می‌افتد. گره بیان داشت: در افراد بالای ۵۰سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در طول زندگی خود دچار شکستگی می‌شود.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: متداول‌ترین روش برای تعیین میزان وضعیت سنجش تراکم مواد معدنی( BMD) ، اسکن تراکم استخوان یا سنجش میزان جذب اشعه ایکس ((DXA است.
گره افزود: مردم باید توجه داشته باشند پوکی استخوان بیماری خاموش نیز نامیده شده چراکه در مراحل اولیه علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند.

کوتاه شدن قد یکی از نشانه‌های پوکی استخوان است


وی تصریح کرد: علائم پوکی استخوان شامل شکستگی خو دبه خودی یا با کمترین ضربه به استخوان‌ها، درد شدید کمر در نقطه‌ای خاص که می‌تواند بر شکستگی مهره دلالت کند‌، قوز پشت که باعث انحنای پشت شده و کوتاه شدن قد نسبت به دوران جوانی به میزان بیش از ۵/۲ سانتیمتر است.

بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در لگن اتفاق می‌افتد


کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در ناحیه  لگن، ستون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می‌دهد. البته گاهی شکستگی یک استخوان می‌تواند در ادامه به شکستن سایر استخوان‌ها نیز منجر شود بنابراین لازم است خیلی سریع نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود.
گره اظهار داشت: اگرچه پوکی استخوان یک بیماری بدون درد است اما شکستگی‌های حاصل از آن می‌تواند تغییرات جدی در زندگی فرد ایجاد کند. وابستگی فرد به دیگران، کاهش فعالیت‌های روزمره و درنهایت افسردگی شایع‌ترین این تاثیرات هستند.
گره یادآور شد: جنسیت، سن، یائسگی و یائسگی زودرس، سابقه خانوادگی، نوع استخوان‌بندی، نژاد، ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها ازجمله عوامل ابتلا به پوکی استخوان است.

افراد بالای ۶۰ سال بیش از بقیه در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند


کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از بقیه در معرض پوکی استخوان قرار دادند، البته این بدان معنی نیست که افراد با سن پایین‌تر در معرض ابتلا به این بیماری نیستند.
وی تصریح کرد: شروع یائسگی در خانم‌ها آغازگر ضعف در استخوان‌ها بوده به همین دلیل بانوان باید از سنین جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان‌های خود باشند.

مصرف نوشابه‌های گازدار موجب پوکی استخوان می‌شود


گره افزود: رژیم غذایی سالم و غنی حاوی کلسیم، ویتامینD، پروتئین، اصلاح شیوه زندگی، ترک سیگار، پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار و مشروبات الکلی و داشتن وزن متعادل ازجمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI