عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص ارتوپدی کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان: زنان بعد از سن یائسگی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند

دکتر مراد کبودمهری اظهار داشت: پوکی استخوان (Osteoporosis) بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شده و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.
متخصص ارتوپدی کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان بیان کرد: پوکی استخوان، در زنان، مردان و همه نژادهای مختلف انسان‌ها رخ می‌دهد، با این حال افراد سفیدپوست و زنان آسیایی به خصوص زنان بعد از سن یائسگی در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می‌باشند.
وی با بیان اینکه دارو، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های استقامتی به جلوگیری از این بیماری و استحکام استخوان‌های ضعیف کمک می‌کند گفت: عواملی که در ابتلا به این بیماری نقش ایفا می‌کنند به دو دسته غیرقابل‌کنترل شامل افزایش سن، جنس، نژاد، سابقه فامیلی و عوامل قابل‌کنترل که شامل سطح هورمونی، عوامل تغذیه‌ای، مصرف داروهای استروئیدی و سایر داروها و سبک زندگی تقسیم می‌شوند.
دکتر کبودمهری تصریح کرد: شناختن عوامل موثر بر پوکی استخوان می‌تواند در جلوگیری و یا بدتر شدن این بیماری موتر باشد و عواملی که برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم هستند، شامل دریافت میزان مناسب کلسیم، دریافت میزان مناسب ویتامین D و ورزش منظم است.
وی با بیان اینکه شیوه زندگی غیرفعال می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد گفت: زنان و مردان با انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا می‌توانند به ایجاد و حفظ توده‌های استخوانی کمک کند که مناسب‌ترین ورزش برای زنان بالای ۵۰ سال پیاده‌روی، دویدن و تمرینات بدن‌سازی با وزنه است.
دکتر مراد کبودمهری تصریح کرد: کمبود هورمون‌های جنسی از جمله این عوامل است؛ در زنان کم شدن استروژن بعد از یائسگی و کم شدن تستوسترون در مردان خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و با تشخیص به‌موقع می‌توان پوکی استخوان را مهار کرد و با مصرف ویتامین D به صورت ژله‌ای ۵۰ هزار واحدی و قرص‌های کلسیم به پیشگیری از این بیماری کمک کنیم.
متخصص ارتوپدی کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان گفت: زنان بالای ۵۰ سال و یائسه می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت به صورت ماهیانه این مکمل‌ها را از مراقبین سلامت خود دریافت نمایند.
وی تصریح کرد: تغذیه ناسالم از دیگر عوامل موثر بر ایجاد پوکی استخوان است و اگر رژیم غذایی از دوران کودکی تا پیری حاوی مقدار ناکافی کلسیم و ویتامین D باشد، خطر پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوان ناشی از آن زیاد می‌شود.
دکتر کبودمهری با اشاره به اینکه پوکی استخوان قابل‌درمان است، گفت: اگر این بیماری خاموش، به‌موقع تشخیص داده شود حتی بعد از شکستگی هم می‌توان این بیماری را درمان کرد و خوشبختانه امروزه روش‌های درمانی خوبی در دسترس مردم است و با این روش‌های درمانی، می‌توان از شکستگی دوباره استخوان‌ها بر اثر این بیماری جلوگیری کرد.
متخصص ارتوپدی کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان در خصوص آزمایش سنجش تراکم استخوان اظهار داشت: این آزمایش یک نوع روش تصویربرداری است و بیشتر در کسانی استفاده می‌شود که در معرض خطر ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان هستند و برای انجام تست سنجش تراکم استخوان نیاز به آمادگی خاصی وجود ندارد.
دکتر کبودمهری خاطرنشان کرد: برای زنان ۶۵ سال به بالا انجام آزمایش تراکم استخوان توصیه می‌شود و مردان ۵۰ تا ۶۹ ساله و زنان کمتر از ۶۵ سال در صورت وجود فاکتورهای خطرزا در پوکی استخوان از جمله سابقه خانوادگی یا سابقه شکستگی، تست سنجش تراکم استخوان می‌توانند این آزمایش را انجام می‌دهند و در طول درمان هر دو سال یک‌بار می‌توانند این آزمایش را تکرار کنند.

انتهای پیام/ س.غ-۳۰۳۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI