عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

آغاز مرحله اول بیماریابی پدیکلوزیس (شپش) در مدارس شهرستان دشتستان

محمدحسین دریسی افزود: آلودگی به پدیکلوزیس با توجه به جنبه‌های بهداشتی و فرهنگی از معضلات بهداشتی محسوب شده و چون روندی روبه رشد در جوامع مختلف دارد برای کنترل آن طرح کاهش آلودگی به پدیکلوزیس در مدارس اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری بین بخشی آموزش‌وپرورش شهرستان و درون بخشی واحدهای بهداشتی در تمامی مناطق روستایی و شهری انجام می‌شود گفت: طرح ضربت بیماریابی پدیکلوزیس از طرح‌های مداخله‌ای سلامت دانش آموزان با اداره آموزش‌وپرورش بوده که هرساله با آغاز سال تحصیلی در دو مرحله و در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان انجام می‌شود.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: ارتقا آگاهی، بهبود نگرش و عملکرد تمامی دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها در مورد کنترل پدیکلوزیس سر در منطقه تحت پوشش از اهداف مهم اجرای این طرح است.
دریسی بیان داشت: غربالگری بهترین شیوه بیماریابی دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه بعد از یک دوره طولانی تعطیلی بوده و بهتر است دانش آموزان را به صورت فعال در برنامه‌های آموزشی این طرح درگیر کرد زیرا آن‌ها می‌توانند قبل از شروع یا اوج‌گیری پدیکلوزیس روزنامه‌های دیواری، تئاتر، نقاشی، مقاله و مبتنی بر پیشگیری از این امر داشته باشند.
وی افزود: در مرحله اول این طرح دانش آموزان مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه شهری و روستایی توسط بهورزان، مراقبین سلامت و مربیان بهداشت مدارس معاینه و غربالگری می‌شوند که تا پایان آبان ماه ادامه دارد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: دانش‌آموزان آلوده به مدیر مدرسه معرفی‌شده و دانش آموزان با در دست داشتن معرفی‌نامه به همراه والدین خود باید به مرکز خدمات جامع سلامت منطقه خود مراجعه و مورد بازبینی قرار گیرند تا در صورت لزوم شامپو پرمترین یا لوسیون در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
دریسی اظهار داشت: هم‌زمان آموزش‌های لازم نیز در خصوص پیشگیری و درمان پدیکلوزیس به آن‌ها داده می‌شود و پس از ۲ هفته، همه موارد آلوده باید پیگیری شوند.
گفتنی است مرحله دوم این طرح در بهمن‌ماه اجرا خواهد شد و تمامی مدارس آلوده مرحله اول طرح، مجدد غربالگری می‌شوند.
انتهای پیام/ س.غ-۳۰۳۰


اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI