عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید باهنر کرمان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، پیمان سلاجقه مدیر کل پدافند غیر عامل استان کرمان ابتدا تعریفی از پدافند غیر عامل بیان کرد و گفت: دفاع غیرعامل به جنگ افزار نیاز ندارد و اجرای آن موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقا، پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران می‌شود و از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تدسیسات حیاتی حساس نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلو گیری نموده ویا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

وی افزود: اصول پدافند غیر عامل مجموعه اقدامات بنیادی و زیربنایی است که در صورت به کارگیری می‌توان به اهداف پدافند غیر عامل از قبیل تقلیل خسارات و صدمات، کاهش قابلیت و توانایی سامانه‌‌های شناسایی اهداف، هدف‌یابی و دقت هدف گیری تسلیحات آفندی دشمن و تحمیل هزینه بیشتر به وی نائل گردید.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان کرمان اصول عمده پدافند غیر عامل عبارتند از:انتخاب عرصه‌‌های ایمن  در جغرافیای کشور-تعیین مقیاس بهینه استقرار جمعیت و فعالیت در فضا- پراکندگی در توزیع عملکرد‌ها متناسب با تهدیدات و جغرافیا- انتخاب مقیاس بهینه از پراکندگی و توجیه اقتصادی پروژه- کوچک سازی و ارزان سازی و ابتکار در پدافند غیرعامل- موازی سازی سیستم‌های پشتیبانی وابسته- مقاوم سازی، استحکامات و ایمن سازی سازه‌‌های حیاتی-مکان یابی استقرار عملکرد‌ها- مدیریت بحران دفاعی در صحنه‌‌ها- استتار و نامرئی سازی- کور کردن سیستم اطلاعاتی دشمن- اختفاء با استفاده از عوارض طبیعی- پوشش در همه زمینه‌‌ها- فریب، ابتکار عمل و تنوع در کلیه اقدامات- حفاظت اطلاعات سیستم‌های حیاتی و مهم- تولید سازه‌‌های دو منظوره، که در طراحی و برنامه‌‎ریزی‌ها و اقدامات اجرایی دقیقا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در پدافند غیر عامل سه مفهوم تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و اقداماتی وجود دارد که می‌توان ارتباط بین پدافند غیر عامل را بررسی کنیم.

سلاجقه عنوان کرد: از ارتباط بین پدافند و تهدید مفهومی به نام مصون سازی به دست می‌آید یعنی در امان بودن از تهدیدات نظامی، پزشکی، سایبری، شیمیایی، پرتوی و دیگر حوزه‌های تهدید و غیره و یا به زبان دیگر یعنی مجهز شدن به یکسری از امکانات و وسایل و داشته‌ها که در مقابل تعدی و تعرض و تهدید دیگران ما را محفوظ و در امان بدارد که این امر بایستی در کالبد کشور، جامعه و در دستگاه‌ها اتفاق بیافتد.

وی تصریح کرد: تهدید و موضوع مصونیت بایستی در سه حوزه جامعه، نظام مدیریتی و پیکره کالبدی پیاده سازی شود.
سلاجقه در زمینه سرمایه‌ها از نظر ماهیت گفت: کشورهای مختلف برای دسته‌بندی سرمایه‌ها آنها را به سرمایه‌ها و دارایی‌های فیزیکی، سایبری، انسانی، معنوی و ملی تقسیم می‌کنند. به منظور جلوگیری از آسیب ناشی از تهدیدات باید دارایی ها و تهدیدات مرتبط با آنها برای انجام اقدامات اجرایی در تمامی حوزه ها شناسایی شود.
اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: مطالعات پدافند شهری در کشور آغاز شده است، همچنین مطالعه پدافند غیرعامل در استان کرمان  انجام شده و در مرحله مصون‌سازی است.
وی افزود: هفته پدافند غیرعامل فرصت مغتنمی است تا اهمیت پدافند غیرعامل در کشور و تهدیدات دشمن در جامعه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود.
کریمی با بیان اینکه امروز اهتمام دشمنان نظام بر فشار اقتصادی و تحریم‌ها علیه ملت ایران است گفت: آمریکا به دنبال آن است که اهداف دشمنانه خود را از مسیر سایر تهدیدات به نتیجه برساند.
معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور بیان کرد: آمریکا بعد از تلاش در حوزه‌های مختلف به‌جهت توان بالای نیروهای مسلح ما از جنگ سخت نا امید شده‌اند.