عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

خطر آتش سوزی را در بناهای تاریخی جدی بگیریم

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در نشست تخصصی «بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی» ، با بیان اینکه مسجد جامع ساری بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، گفت: این مسجد ۲۱ تیر ماه ۹۷ بر اثر اتصال تاسیسات سرمایشی و گرمایشی دچار آتش سوزی شد.
وی با اشاره به اینکه این مسجد از کانون های برگزاری آئین های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می شود ، افزود:  این مسجد در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۲۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت و مستند نگاری هایی در سال ۹۰روی آن انجام شده است.
او  بر دو درب اصلی این مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: موقعیت مسجد در هسته اصلی بافت تاریخی ساری قرار گرفته است .
ایزدی عنوان کرد: یکی از دلایل مهم آتش سوزی مسجد، ضعف مدیریت، نصب نادرست سیستم اسپیلت و کابل های متصل به آن بوده که متاسفانه تاخیر در خدمات رسانی آتش نشانان به دلیل نبود راه های دسترسی آسان و راحت و هجوم بیش از حد مردم در مکان آتش سوزی بر شدت حادثه افزود و ۷۰ درصد بنا دچار تخریب شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران استفاده از امکانات بروز دنیا را در مهار آتش سوزی مهم عنوان کرد و گفت: ما به عنوان دست اندرکاران میراث فرهنگی، بایستی آتش و خطرات ان را برای بناهای تاریخی کشور به خصوص استان مازندران که تعداد زیادی از این بناها در مناطق مختلف و در محدوده بافت تاریخی قرار گرفته اند، جدی بگیریم .
وی مشارکت ارگان های مختلف و ساماندهی سیستم های تاسیساتی این بناها را از اولویت های مهم تلقی کرد.
او افزود : تلاش ما بر این است که مسجد جامع به همان زمان پیش از آتش سوزی باز گردد.
معاون میراث فرهنگی با اشاره به این که آتش سوزی ناشی از تاسیسات غیر اصولی بوده است، افزود: در بازسازی جدید از بروزترین تاسیسات الکترونیکی استفاده شده  و برای جلوگیری از اتفاق قبلی به جای استفاده از دیواره ها و سقف برای عبور کابل ها و اتصالات، همگی از طریق کف انجام شده است.
وی گفت: تمامی مصالح نیز به عایق های نسوز و مقاوم در برابر آتش مجهز شده اند که در صورت چنین حوادثی خسارت ها به حداقل برسد.
در ادامه این نشست تخصصی ، حسین اسماعیلی سنگری عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به آتش سوزی بازار تبریز گفت: بازار تبریز بزرگترین سازه سر پوشیده دنیا محسوب می شود که ۲۷۰ هزار متر مربع وسعت دارد که ۹۹ درصد آن را طاق ها و گنبدهایی تشکیل می دهد که برای محققات مرمت نوع و تکنیک کار هنوز مشخص نشده است.
وی آتش سوزی را جز مخاطراتی اعلام کرد که به صورت آنی اتفاق افتاده و میزان تخریب زیادی را هم به دنبال دارد که ما بایستی به دنبال راه های مقابله با آتش سوزی و مهار به موقع آن در زمان وقوع باشیم.
سنگری با اشاره به اینکه بازار تبریز در سال ۲۰۱۰ ثبت جهانی شده است، عنوان کرد: داشتن معیارهای لازم برای یک بازار توانست آن را به ثبت جهانی برساند.
وی اضافه کرد: بازار تبریز یکی از کامل ترین مجموعه های تجاری – سنتی در دنیا محسوب می شود که ۲۸ مسجد را در خود جای داده است و ۱۶۰ عنصر معماری در آن وجود دارد و موجب شده به ثبت جهانی برسد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: آتش سوزی سال ۸۸ در سرای «دو دری»‌ها(ایکی قاپولی) شروع شد که یکی از سراهای قدیمی بازار تبریز به شمار می‌رود و آتش‌نشان‌ها آن سال، دو روز تلاش کردند تا توانستند نفس آتش افتاده به جان یکی از مهمترین مراکز تاریخی شهر را بگیرند.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ هم شاهد آتش سوزی در بازار تبریز بودیم که خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفته بود، کار بازسازی و مرمت انجام شد اما مدت زمان طولانی را در برداشت.
سنگری گفت: به نظر می‌رسد کارشناسان با توجه به آسیب پذیر بودن بازار در قبال آتش، تصمیم گرفته‌اند راه دوباره آتش سوزی را با تغییر در مواد و مصالح بازار ببندند که تبدیل سقف‌های چوبی به سقف‌های آجری و غیره یکی از اقدامات بوده است.
وی با بیان این مطلب که بعد از آتش سوزی سال ۸۸، مجموعه بازار مستند نگاری و علت حادثه و سهل انگاری ها بررسی شد به طوریکه در حال حاضر ۹۵ درصد بازار نقشه دارد.
او از تشکیل کارگروه ویژه متشکل از سازمان های مختلف بعد از آتش سوزی سال ۸۸ خبر داد و گفت: تشکیل این کارگروه توانست ما را برای آتش سوزی سال ۹۸ آماده تر کند .
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطر نشان کرد: تامین تجهیزات آتش نشانی، استقرار ایستگاه آتش نشانی در بازار ، نصب کپسول های آتش نشانی در فاصله های ۵۰ قدم به ترتیب،  جلوگیری  از دپو کرد بیش از حد کالا در بازار و تشویق کسبه بازار برای بیمه کردن خود و مغازه ، از جمله اقداماتی  بوده است که بعد از آتش سوزی بار تبریز صورت گرفت.