عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

ستان قزوین، محل اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» می شود

در سفر دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت به استان قزوین، ایشان در سخنانی، درباره اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در شهر محمدیه این استان، گفت: با اجرای این طرح، برای اجتماعی سازی سلامت، قدم های موثر برداشته خواهد شد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، زیرساخت های خوبی برای اجرای این طرح دارد، استان های قزوین، سمنان و کاشان را محل اجرای آزمایشی(پایلوت) این طرح دانست و زمان آغاز آن را روز اول آذر ۱۳۹۸ اعلام کرد. وی افزود که با استفاده از تجربیات به دست آمده از اجرای این طرح در سه استان مذکور، در آینده، اجرای آن در تمام کشور آغاز خواهد شد.

ایران، کشور پیشرو در بهداشت

این مقام وزارتی اذعان کرد که با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه سلامت در کشورمان شاهد هستیم و قدمت بیش از چهار دهه اجرای برنامه های بهداشتی، شاهد برگزاری نشست منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در کشور بودیم و نشان دهنده این موضوع است که ایران، به عنوان کشوری پیشرو، به ویژه در حوزه بهداشت است. ایشان ادامه داد: بر مبنای انتظاراتی که از ما دارند، نیاز است که به روز باشیم و برای پوشش همگانی سلامت، بتوانیم قدم های موثر و علمی برداریم.

بهداشت برای همه و توسط خود مردم

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از ضروری ترین و اصولی ترین کارهایی که کشورمان، تجربه خوبی در آن دارد، و سازمان جهانی بهداشت هم تاکید دارد، "بهداشت برای همه و توسط خود مردم است" گفت: نقش مشارکت های اجتماعی مردم در بهبود سلامت خودشان، بسیار حائز اهمیت است.

ایشان با اشاره به اینکه، تمام روستاهای با جمعیت هزار نفری دارای خانه بهداشت، شبکه گسترده سلامت در کشور محسوب می شود؛ اظهار کرد: با توجه به تغییرات در نوع بیماری ها و با توجه به تغییراتی که در سطح سواد مردم به وجود آمده است و همچنین با توجه به عصر اطلاعات و ضریب نفوذ اینترنت، همه این موارد، می تواند به عنوان فرصت در نظر گرفته شود و البته اگر دیده نشود و بی توجه باشیم، می تواند به عنوان تهدید تلقی شود.

به گفته دکتر رئیسی، به همین دلیل، پرونده الکترونیکی پزشکی خانواده، نظام ارجاع و بازنگری بسته های خدمت، به عنوان اولویت های حوزه سلامت است و همواره تاکید می شود در کنار این اقدامات، دیدگاه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» می تواند نقطه عطفی برای اجتماعی سازی سلامت باشد.

خبر در دست تکمیل است.