عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر: تاکنون ۵۰۰ نمونه خون بندفاف نوزاد در موسسه رویان بوشهر ذخیره شده است

جواد پرویزی نژاد افزود: پس از تولد نوزاد خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود درحالی که این خون حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است و می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.
وی تصریح کرد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از سیزده سال است که انجام شده و تاکنون ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره شده است.
مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: : والدین قبل از تولد نوزاد از هفته ۳۶ بارداری مادر اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا و توسط یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.
پرویزی نژاد اظهار کرد: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی شوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شده که پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.
وی گفت: مراقبین سلامت و ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت  می‌توانند با آموزش و ارتقا آگاهی مادران باردار در این زمینه تاثیرگذار بوده و با توجه به فرهنگ غلط تک فرزندی، آنها را با مزایای بانک خون بند ناف نوزادان در درمان بیماری‌ها آشنا کنند.
پرویزی نژاد در خصوص مزایای ذخیره سازی خون بند ناف گفت: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پر توان بوده و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به‌طوری‌که با تزریق یا جایگزینی آن‌ها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.
مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر عنوان کرد: در بیمارستان شهید گنجی برازجان سه نفر ماما دوره‌های کامل نحوه خون‌گیری از بند ناف نوزاد را آموزش دیده‌اند و در بیمارستان مهر برازجان نیز سه نفر به دفتر نمایندگی معرفی شده که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند، و تفاهم نامه‌ای با رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  جهت همکاری پزشکان متخصص زنان  در این زمینه بسته شده است.

مدت نگهداری خون بند ناف ۲۸ سال است


وی گفت: در حال حاضر مدت قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان ۲۸ ساله بوده و در آینده این مدت‌زمان بیشتر شده و استان بوشهر نهمین استانی است که از این فرایند استقبال کرده است.
پرویزی نژاد اظهار کرد: در استان بوشهر تنها دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان دایر بوده و خون بند ناف خانواده‌هایی که ثبت‌نام نموده و با این دفتر قرداد بسته‌اند به مرکز رویان در تهران ارسال و در آنجا ذخیره می‌شود.
در جلسه آموزشی معرفی و مزایای مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر، سرپرستان مراکز خدمات جامع سلامت و مسئولین واحدهای ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان حضور داشتند.

انتهای پیام/ س.غ-۳۰۳۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید
https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI