عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پروژه موزه سبز در ۵ استان کشور در حال انجام است

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست این هفته رییس پژوهشگاه با معاونین و روسای پژوهشکده ها به ارایه گزارش عملکرد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی اختصاص یافت  .
غلامرضا رحمانی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی در این نشست به ارایه گزارش عملکرد این پژوهشکده در سه ماهه دوم سال ۹۸پرداخت و در تشریح فعالیت های حوزه حفاظت و مرمت ، به انجام عملیات نمونه برداری ، پاکسازی و مرمت ۵شی سفالی از مجموعه ورامین ، تهیه گزارش بررسی یک نمونه تنگ شیشه ای متعلق به موزه آبگینه ، همکاری در تدوین دستو العمل حفاظت و مرمت تزئینات معماری ، ارایه طرح پیشنهادی حفاظت از سطوح کاشیکاری شده ستون های ورودی کاخ نیاوران ، همکاری با هیئت مرمتگران بدون مرز ایتالیا در تخت جمشید ، بررسی نگاتیو های شیشه ای آرشیو بنیاد ایران شناسی و ...اشاره کرد .
او در ادامه با  ارایه آماری از خدمات آزمایشگاهی این پژوهشکده به افتتاح آزمایشگاه گوهر و بلور اشاره کرد و گفت :تشخیص و دسته بندی نوع سنگ بکار رفته در مواد فرهنگی،دسته بندی و پردازش پراکنش و پراکندگی این گونه از سنگها در ایران، بررسی و شناسایی منابع اولیه آن در ایران، چگونگی تراش، برش و صیقل و در نهایت تجارت آن در دوره های مختلف تاریخی،تهیه شناسنامه برای آثار فاخر و ارزشمند و آموزش گوهر شناسی و شناسایی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (بهادار) به همکاران و  علاقمندان به این رشته در کنار دیگر مهارت ها مانند گوهر تراشی و ...از خدمات این آزمایشگاه است .
وی افزود: با ارسال نامه به تمام اداره کل میراث فرهنگی استان­ها، کاخ موزه­ها و موزهای دولتی و خصوصی علاوه بر معرفی آزمایشگاه در خصوص ارائه خدمات یاد شده در این مرکز اطلاع رسانی شده است .
او در ادامه با بیان مختصری از رویدادها ، نشست های تخصصی ، کارگاه های آموزشی ، مقالات ، کتابها و...به پروژه‌ پژوهشی و آموزشی «ارزیابی شرایط محیطی موزه‌ها- گامی به سوی موزه‌های سبز در کشور» اشاره کرد که از سال ۱۳۹۵در این پژوهشکده تعریف و با همکاری اداره‌  کل موزه‌ها و کمیته‌  ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و حمایت موسسات بین‌المللی ایکروم و ایکوم به مرحله‌  اجرا در آمده است .
رحمانی گفت :در سال ۱۳۹۷، مطالعه و بررسی ۲۵ مکان شامل مخزن، فضای باز و ویترین‌های نمایشگاهی، در ۵ استان؛ آذربایجان غربی، کردستان، گیلان، هرمزگان و فارس با شرایط اقلیمی مختلف آغاز شد.
وی تصریح کرد :در این پروژه علاوه بر بازرسی های بصری ساختار موزه‌ها، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، شیوه‌های انبارش، بازدیدکنندگان و ...،با استفاده از ابزارهای لازم، دما و رطوبت نسبی، تخمین غلظت گاز ازون، پتانسیل خورندگی این موزه ها مورد اندازه‌گیری و سپس تجزیه و تحلیل های فیزیکی و شیمیایی، ماکروسکوپی و میکروسکوپی و آماری قرار می‌گیرند.
گزارشی از روند اجرای فاز سوم مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه، پروژه حفاظت و مرمت یافته­های حاصل از کاوش معدن چهرآباد (بافته ها، چرم، سفال)، حفاظت و مرمت تابلوهای نقاشی مدرن موزه بانک تجارت، طرح مطالعاتی و پژوهشی حفاظت و مرمت بر روی آرامگاه مینا دورا خوشطاریا (شاهزاده گرجی)، تفاهم نامه ها و همکاری های میان بخشی و... از دیگر مواردی بود که رحمانی در ادامه  به تشریح هر یک پرداخت .
در ادامه این نشست بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، با قدردانی از زحمات همکاران در ارتقای فعالیت های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی از روسای پژوهشکده ها خواست هر چه زودتر برنامه های آتی خود را اعلام کنند .