عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

معرفی طرح سراج توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران


معرفی طرح استقرار به هنگام خدمات سلامت روان و مراقبت اجتماعی توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در جلسه شورای اداری شهرستان بهارستان صورت گرفت.
به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت بهارستان: جلسه معرفی طرح استقرار به هنگام خدمات سلامت روان و مراقبت اجتماعی( طرح سراج ) مورخ اول آبان ماه  با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ، رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فرماندار، معاون بهداشتی دانشگاه، مدیرشبکه بهداشت و درمان و سایر مسئولین شهرستانی و دانشگاهی در سالن اجتماعات فرمانداری  برگزار گردید.
دکتر کوهپایه زاده هدف از اجرای این طرح را افزایش شاخص بهره مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت روانی و مراقبت های اجتماعی در شهرستان بهارستان بیان کرد تا با افزایش سواد سلامت روان، اتخاذ رفتارهای روانی و اجتماعی پیشگیرانه و آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : این برنامه توسط وزارت بهداشت با همکاری فنی موسسه ملی تحقیقات سلامت و نظارت انیستیتو تحقیقات روانپزشکی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرمانداری شهرستان بهارستان در نسیم شهردر حال انجام می باشد.
دکتر کوهپایه زاده با بیان این مورد که شهرستان بهارستان با توجه به جمعیت زیاد و تراکم بالا یک شهرستان خاص و ویژه می باشد از همکاریهای فرماندار، بخشداران و سایر مسئولین شهرستان در حوزه سلامت تقدیر و تشکر کرد.
وی در ادامه در خصوص اجرای ۲ طرح ویژه در شهرستان بهارستان خبر داد .
طرح غربالگری سرطان سینه در بانوان با مشارکت فرمانداری شهرستان و شبکه بهداشت و درمان اجرا شد.در این طرح حدود ۶۰۰۰ نفر از زنان بالای ۳۰ سال غربالگری شدند.
در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام استقرار به هنگام خدمات سلامت روان و مراقبت اجتماعی با نام طرح سراج به عنوان دومین برنامه در حال اجرا در سطح شهرستان نام برد.
طرح سراج در حال حاضردر ۸ استان کشور بصورت پیشگام در حال انجام است که در شهرستانهای استان تهران ، شهرستان بهارستان به صورت پیشگام جهت انجام خدمات سلامت اجتماعی انتخاب شد.
دکتر کوهپایه زاده در جلسه شورای اداری تصریح کرد : از نکات حائز اهمیت انتخاب این شهرستان به عنوان پایلوت در استان تهران، حضور دکتر خانجانی فرماندار شهرستان است که نسبت به مقوله سلامت، توجه ویژه و خاص دارند.
طرح سراج در حال حاضر نیاز جامعه ماست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران  بیان کرد: سلامت متعلق به همه مردم است و همه ارگان ها در اجرای آن دخیل هستند.
دکترعلی اسدی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که یکی از برنامه های دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزایش سطح سواد سلامت روان مردم است، اظهارداشت: با اجرای طرح سراج شاهد رشد، ارتقائ و بهبود وضعیت شاخصهای سلامت روان ، بیماریابی و روند بهبود بیماران روان، شناسائی شده و همچنین با وجود کارشناسان سلامت روان در این مرکز  روند رو به رشد سواد سلامت روان شهرستان خواهیم شد.
دکتر اسدی گفت : برای برنامه سلامت در حوزه آسیب های اجتماعی در سند بالا دستی ابلاغیه ۱۹گانه مقام معظم رهبری با تاکید بر پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی را داریم که  دو دستگاه وزارت کشور و وزارت بهداشت در این مهم نقش بسزایی دارند.
وی در ادامه از برنامه ششم توسعه کشور در زمینه آموزش مردم یاد کرد.
رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صد و بیست هزار نفر در شهرستان بهارستان نیاز به مراقبت در حوزه آسیب های اجتماعی دارند .
مجتبی خانجانی فرماندارشهرستان بهارستان در جلسه شورای اداری گفت: طرح سراج در الویت برنامه های شهرستان بهارستان است.
فرماندار شهرستان بهارستان  اظهار امیدواری کرد: که با اجرای این طرح عمده مشکلات مردم در حوزه آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند.
در ادامه فرماندار از مسئولین شهرستان خواست در این زمینه با شبکه بهداشت و درمان همکاری و حمایت همه جانبه داشته باشند.
دکتر دانوش دمیریان مدیر شبکه بهداشت و درمان بهارستان از زحمات و حمایتهای همه جانبه دکتر کوهپایه زاده رئیس دانشگاه و فرماندار تشکر و قدردانی کرد.
وی در ادامه در خصوص طرح سراج گفت : این الگو شامل سه بسته خدمتی مرتبط به هم می‌باشد:
بسته اول: خدمات سلامت روانی اجتماعی پایه
خدمات سلامت روان در این بسته برای ارائه  در خانه‌های بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت تدارک دیده شده است: غربالگری اختلالات روانی و عوامل خطر اجتماعی توسط مراقب سلامت و ارجاع به پزشک و پیگیری‌های آتی،تشخیص و درمان اختلالات روانی (اختلالات روانی شایع) توسط پزشک عمومی، خانواده؛ ارجاع موارد مشکوک به سایکوز و مقاوم به درمان به سطح تخصصی.خدمات کارشناس روان و اجتماعی (کارا) که شامل

آموزش چهره‌به‌چهره به بیماران معرفی‌ شده از طرف پزشک عمومی، خانواده، آموزش عمومی جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی در اصول و فنون پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی و ارجاع اجتماعی نیازمندان به مراکز معین در شهرستان است.
بسته دوم: خدمات تخصصی در قالب مرکز خدمات جامع سلامت روان  و بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی.
تشخیص، درمان و مراقبت از اختلالات سایکوز و بیماران ارجاع‌شده از پزشک عمومی، خانواده در این بسته انجام می‌شود اما این بسته خدمات آموزش خانواده‌های بیماران، پیگیری بعد از دریافت خدمات، ویزیت در منزل، کار‌درمانی و حمایت‌های اجتماعی را هم شامل می‌شود تا چرخه درمان بیماران کامل شود.
بسته سوم: بسته اقدام جامعه
بیش از ۵۰ درصد علل موثر در ایجاد اختلالات روانی ریشه‌های اجتماعی‌محیطی دارد، به‌همین منظور بسته اقدام جامعه با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان طراحی شده است تا عوامل خطر اختلالات روانی در شهرستان کاهش یابد و حمایت‌های اجتماعی از افراد دارای اختلالات روانی افزایش و انگ اجتماعی کاهش یابد.
دکتر دمیریان از ایجاد دبیرخانه رصد اقدامات جامعه (سراج) در فرمانداری نیز خبر داد.
در پایان تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و فرمانداری به عنوان طرف اول و ادارات شهرستان به عنوان طرف دوم امضا شد.
هدف کلی طرح سراج کاهش اختلالات روانی و کاهش بار بیماری های اعصاب و روان می باشد که با حمایت ارگان های و نمایندگان قوای سه گانه این مهم محقق می گردد.