عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

پیام نوروزی دکتر راضیه لک، معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

از همه سوی جهان جلوه او می‌بینم
جلوه اوست جهان کز همه سو می‌بینم
چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل
آن نگارین، همه رنگ و همه بو می‌بینم

بهار، فصل شکوفایی، فصل خیزش و رویش دوباره، فصل سبز تحول و تدبر و  پرکشیدن با بال‌های عشق و امید است. وقتی بهار می‌آید پیک نغمه‌خوانی‌اش در همه سراها شنیده می‌شود. مهرها می‌شکفد و کین‌ها از یاد می‌رود. تقارن نوروز با آغاز فصل تحول در طبیعت، شکوه و بزرگی آن را دوصد چندان کرده است.

ایران، جهانی است در یک مرز؛ سرزمینی چهار فصل که اقلیم‌های گونه گون را در پهنای خاک پاک خویش جای داده است و خرمی و خجستگی را یکجا به مردمانش هدیه می‌کند و این موهبتی است از آن ایرانیان تا خداوند را از بابت این همه لطف و مهر سپاس گویند . فرا رسیدن این بهارخجسته را به مردمان نیک سیرت و پاک سرشت ایران زمین تبریک و شادباش گفته و از درگاه پروردگار مهربان، سالی سرشار از سلامتی، بهروزی و پیروزی برای همگان خواستارم.

در سالی که گذشت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور شاهد تحولی در سطح راهبری خود بود. اینجانب ضمن سپاس از تلاش‌های گذشتگان این راه، از خداوند بزرگ سلامتی و توفیق روزافزون همه مدیران و تلاشگران عرصه خدمت و بالندگی ایران سرفراز و سربلند را خواستارم.

فعالیت‌های بخش زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی در کشور با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای گوناگون توانست نتایجی قابل قبول، متناسب با امکانات و توانمندی‌های خود به دست آورد. تهیه و انتشار دواطلس راهبردی پتانسیل مواد معدنی ایران بر اساس تیپ‌های کانساری و اطلس موضوعی نقشه‌های زمین‌شناسی که دربرگیرنده اطلاعات ارزشمند زمین‌شناسی و اکتشافی برای متخصصین و سرمایه‌گذاران بخش معدن خواهد بود، انجام طرح‌های مختلف زمین‌شناسی، اکتشاف منابع و کانسارهای معدنی در پهنه‌های اکتشافی وپرپتانسیل معدنی کشور، انجام مطالعات در خصوص رفع بحران منابع آب و ارائه راهکارها و حرکت در جهت یافتن منابع آبی کارستی و همچنین مطالعات موثر در خصوص مخاطرات زمین شناختی از قبیل زمین لرزه، ریزگرد، فرونشست زمین و راهکارهای مهار و پایش  آن از جمله اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال 1396 بود.

شروع تعاملات نوین علمی در سطح بین‌المللی و امضای چندین سند و توافق‌نامه همکاری با کشورهای جهان به منظور پیشبرد اهداف و ماموریت های کشور در بخش معادن و اکتشاف ذخایر جدید معدنی توام با ملاحظات زیست محیطی با هدف توسعه پایدار از دیگر موارد انجام شده توسط متخصصان پرتلاش این سازمان بود.

شایسته است تا از کوشش‌ها و تلاش‌های همکاران و متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین دانشگاهیان، معدنکاران، دانشجویان، مهندسان و محققان سخت کوشی که سودایی جز پیشرفت ایران زمین در سر ندارند و همواره در راه اعتلای میهن عزیز، حفظ کره مسکون،  و فعالیت‌های معدنی در اقتصاد ملی کوشش می‌نمایند تقدیر و سپاسگزاری نموده و توفیقات ایشان را در سال جدید از درگاه پروردگار منان خواستار باشم.

امید است با شروع بهار نو و فرارسیدن فصل تحول و نشاط، باردیگر فرصت کار و عمل در عرصه رونق بخشی به فعالیت‌ها و انجام طرح‌ها و پروژه‌های تاثیرگذار در بخش علوم زمین و معدن کشور فراهم آید که بی‌شک به رونق اقتصادی و اشتغال فزاینده در سطح کشور مبدل خواهد شد.

راضیه لک

نوروز یکهزار و سیصد و نود و هفت خورشیدی