عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، آلودگی صوتی یک واحد صنعتی در شیراز را مهار کرد

به دنبال شکایت مردم ساکن در حومه یک واحد صنعتی در شیراز از آلودگی صوتی و آزاردهنده این کارخانه که موجب سلب آسایش آنان شده بود، از دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی قزوین درخواست شد تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. در نهایت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ساخت یک دستگاه، آلودگی صوتی این واحد صنعتی را کنترل کرد.

دکتر سعید احمدی، عضو هیات علمی گروه مهندسی ایمنی و بهداشت کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مجری طرح کنترل صدا در واحد صنعتی مذکور، در این رابطه بیان کرد: در بررسی های اولیه، مشخص شد که صدای ناشی از کمپرسور کارخانه، در منطقه مسکونی واقع در اطراف آن، منطبق با استانداردهای آلودگی صوتی سازمان محیط زیست کشور نیست، پس، طراحی و ساخت «سایلنسر هیبریدی» به منظور کاهش آلودگی صوتی کمپرسور در دستور کار قرار گرفت که پس از نصب، مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس قرار گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد که آلودگی صوتی، می تواند در کارخانجات و محیط زیست، باعث بروز عوارض گوناگون شود. وی افزود که بیماری های قلبی، اختلالات خواب، استرس، کج خلقی، کاهش بهره وری و بازدهی کار، از شایع ترین عوارض ناشی از آلودگی صوتی است.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه طرح مذکور، در اواخر شهریور ماه ۱۳۹۸ برگزار شد؛ گفت: چون عوارض آلودگی صوتی، به تدریج و در درازمدت نمایان می شود، پس پیش بینی و کنترل آن ها، حائز اهمیت است. ایشان ادامه داد که کارشناسان صنایع می توانند با بهره گیری از کارشناسان بهداشت حرفه ای و با حداقل هزینه، نقش به سزایی در رفع این معضل بهداشتی داشته باشند.