عمومی | دانشگاه سوره

اربعین رسانه ای است که ما را به خدا متصل می کند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، برنامه تلویزیونی جاذبه که در ایام پیاده روی اربعین با حضور محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره در کربلا ضبط شده بود از شبکه افق سیما پخش شد.
رئیس دانشگاه سوره در این برنامه که با موضوع بررسی راه کارهای ایجاد یک رسانه بین المللی با موضوع اربعین حسینی بود گفت: پیاده روی اربعین و این اجتماع بزرگ می تواند تبدیل به یک رسانه شود. اگر رسانه را یک فضا و امکانی در نظر بگیریم که پیام را منتقل می کند، اربعین و تجمع مرتبط با آن رسانه ای مهم و غیر قابل چشم پوشی در لایه های مختلف است.
وی با بیان اینکه شاید اولین چیزی که در مواجهه با پیاده روی اربعین چشم ها را به خود معطوف می کند جمعیت بی شماری این تجمع است گفت: شکوه جمعیت راهپیمایان اربعین چشم ها را پر می کند و احتمالا اولین صفت و حسی که بر مشاهده کنندگان این تجمع غالب می شود در ارتباط با همین موضوع بوده که واقعا بهت آور است اما باید گفت این آخرین لایه است و اولین لایه این ارتباط، ارتباط انسان با خودش است و رسانه اربعین این قدرت را دارد که این ویژگی را تداعی کند.
رئیس دانشگاه سوره با اشاره به اینکه رویدادهای بزرگ مانند المپیک و شبیه آن انسان را در خودش حل می کند افزود: مهم ترین و عجیب ترین اتفاق در پیاده روی اربعین این است که انسان ها به شدت با خودشان ارتباط می گیرند. طی روزهایی که افراد در پیاده روی شرکت می کنند به نوعی تمام زندگی خود را مرور می کنند و در عین حال که در یک جمع عظیم حضور دارند، یک تنهایی شیرین را تجربه می کنند.
رئیس سابق دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه بخشی از ناراحتی ها و نگرانی هایی که این روزها در عالم وجود دارد، عدم ارتباط انسان ها با خود است افزود: مرحله بعدی این ارتباط در پیاده روی اربعین، ارتباط با خداست و اربعین رسانه ای است که ما را به خدا متصل می کند.
رئیس دانشگاه سوره با اشاره به اینکه سفر اربعین واقعا سخت است و برخی حالات معنوی افراد شرکت کننده در این راهپیمایی قابل توصیف نیست گفت: با این سختی پیاده روی باید دید میلیون ها زائر چه چیزی را در این ارتباط حس کرده اند؛ جنسی از لذت که در ارتباط با خود، خدا و ارواح بزرگ ائمه محقق می شود و اگر اربعین رسانه بخواهد باید بتواند این حالات را وصف کند و این کار بشیار مشکل است.
این استاد حوزه ارتباطات با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که در حوزه ارتباطات کار کرده اند همواره به دنبال این بوده اند که امر قدسی را در ارتباطات و رسانه تجربه کنند گفت: رسانه در این مدل بخشی از این اتفاق بزرگ است و تمام انسان ها نیز بخشی از این جمعیت هستند و اینجاست که رسانه می تواند بخشی از آن حالات را منتقل کند.
وی با بیان اینکه این جنس از ارتباطات که به آن ارتباطات آئینی می گویند تلاش می کند امر قدسی را به وسیله رسانه نشان دهد افزود: فضای اربعین یک رسانه است. ابتدا این رسانه، انسان هایی که در این اجتماع حضور دارند را به آن هایی که حضور ندارند متصل می کند و از طرفی تک تک انسان های حاضر در راهپیمایی را به هم متصل می کند و این روح جمعی، دیگر معادل تک تک انسان ها نیست بلکه یک روح جدید است که بر اساس معنی والایی شکل می گیرد و روی تک تک افراد تاثیر می گذارد.
رئیس دانشگاه سوره در پایان تاکید کرد: در این فضای بی معنی عالم می توان گفت تغییراتی که در انسان ها در این پیاده روی اربعین رخ می دهد در جهان یا دیده نمی شود و یا بسیار نادر است.
انتهای پیام/