عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

مصاحبه رییس دانشگاه با نشریه ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید ریل ملی

مصاحبه رییس دانشگاه با نشریه ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید ریل ملی

دکتر ذاکری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ذوب آهن اصفهان بر آمادگی کامل دانشگاه علم و صنعت ایران برای همکاری علمی  با ذوب آهن اصفهان تاکید کرد.
دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، بیست و دوم مهرماه ۹۸ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه آتشکار (نشریه ذوب آهن اصفهان)، که در دفتر ریاست دانشگاه انجام شد، در خصوص تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت:  تولید ریل ملی از سال ۱۳۷۲ مطرح شد و همه امیدوارند با توجه به سرمایه گذاری خوبی که ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید ریل انجام داده است، بتوانند کشور را از واردات ریل رهایی دهند. وی افزود: در سال های ۹۴ و ۹۵ برای تامین منابع مالی از کشورهایی مانند هند، به دنبال واردات شمش های فولادی ریل بودیم که با همکاری ذوب آهن اصفهان با انجام عملیات نورد ریل، تبدیل به محصول شود. در این راه موانعی ایجاد شد که موجب گردید این ایده به ثمر نرسد.
رییس دانشگاه گفت: هم اکنون ریل UIC۶۰ ‌با استاندارد ۶۰ توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود که در محور میانه به تبریز استفاده شده است و تمامی الزامات و دستورالعمل تحویل گیری های کار فرمایی را محصولات ذوب آهن تامین کرده و جزو ریل هایی است که در خطوط با سرعت بالاتر هم قابل استفاده است و اینها نشان می دهد پتانسیل تولید ریل در ذوب آهن اصفهان وجود دارد همچنانکه چندی پیش نیز  ۱۵۰۰ تن ریل استاندارد توسط ذوب آهن اصفهان  به حوزه حمل و نقل ریلی کشور تحویل داده شد.
وی با تصریح این مطلب که هم تولید شمش و هم نورد ریل، کار راحتی نیست و تولید محصولی با این استانداردهای سختگیرانه، زمانبر و این هم تجربه اول تولید ریل ملی است، تاکید کرد: این زمان سپری شده و ذوب آهن اصفهان باید با افزایش تولید، این کار را به پیش ببرد. ظرفیت فعلی، موجب زمانبر شدن تولید ریل شده است و هم جامعه دانشگاهی و هم صنعتی کشور، انتظار دارند کارخانه در زمان کوتاهتری به ظرفیت اسمی خود برسد و امیدواریم در ماههای آتی، اقدامات موثری را در افزایش تولید ریل شاهد باشیم.
دکتر ذاکری با تبیین اینکه توسعه حمل و نقل ریلی کشور منوط به تامین ریل آن است، گفت: این ریل یا باید وارد شود یا اگر تولید داخلی را به نتیجه رساندیم باید به دنبال این باشیم که نیازهای داخلی را ذوب آهن تامین کند و عرضه ریل، جوابگوی تقاضای آن باشد. وی با تاکید بر اینکه علیرغم شرایط تحریمی، افق مثبتی را پیش رو داریم، ابراز امیدواری کرد بدون افزایش ارزبری کشور برای واردات ریل، بتوانیم از پتانسیل ذوب آهن اصفهان استفاده کنیم و تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران با داشتن دانشکده های مهندسی راه آهن، مهندسی مواد و متالورژی و مهندسی مکانیک، آمادگی کامل برای ارایه کمک های فکری، علمی و انجام پژوهش های مورد نیاز ذوب آهن اصفهان در زمینه های مختلف و به ویژه بهبود فرآیند تولید ریل و هر آنچه لازم است تا ذوب آهن اصفهان بتواند ریل مورد نیاز کشور را تولید کند، دارد.
دکتر ذاکری ادامه داد: ذوب آهن نیز ممکن است با موانع دیگری مواجه باشد که باعث تاخیر تولید ریل شود که با توجه به حساسیت هایی که در کشور وجود دارد، امیدواریم این مشکلات را با استفاده از منابع مالی دیگر و حتی اگر ضرورت داشته باشد با استفاده از صندوق توسعه ملی و... برطرف کنند و روزی برسد که ذوب آهن اصفهان نه تنها برای داخل کشور بلکه برای رفع نیازهای ریلی منطقه و کشورهای همجوار، تولید ریل نماید.
دکتر ذاکری در زمینه سیاست های تامین مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان نیز گفت: سیاست های کلان دولت و نظام، پیشگیری از خام فروشی است و اگر ظرفیت های داخل کشور به حدی برسد که محدودیت هایی برای صادرات مواد خام شکل گیرد، هم شعار سال که رونق تولید است شکل می گیرد و هم ارزش افزوده برای کشور، خلق ثروت، اشتغالزایی، توسعه صنایع و ... اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: این فرآیند که در خصوص صنعت فولاد در کشور نهادینه شده و قدمتی بیش از ۷۰-۶۰ سال دارد، نشان داده می تواند یکی از منابع درآمدی کشور تلقی شود و می تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد نماید، اما از سویی معادن سنگ آهن کشور محدود است. مواد اولیه را می توان از افغانستان وارد کرد که نیازمند وضع قوانین، هم در مجلس و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم با ایجاد محدودیت برای صادرات سنگ آهن، مانع از اتفاق نامبارک خروج منابع زیرزمینی و از جمله مواد اولیه تولید ریل شوند.
دکتر ذاکری تاکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، مشابه آب جاری رودخانه است. یا بایستی ریل در داخل کشور تولید شود یا اگر محدودیت وجود دارد، مجبور به واردات ریل هستیم با توجه به اینکه هزینه هنگفتی شده و بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی کشور در حال ساخت و نیازمند ریل است که در غیر این صورت، بهره برداری از اینها به تعویق می افتد. البته گمان می کنم در یک و نیم سال اخیر، قرارداد جدیدی با خارج از کشور در زمینه واردات ریل، منعقد نشده و همه منتظر هستند ذوب آهن اصفهان با ظرفیت بیشتر وارد مرحله تولید شده و نیاز داخلی را برطرف نماید.
دکتر ذاکری بار دیگر بر آمادگی دانشگاه برای همکاری علمی با ذوب آهن اصفهان تاکید و گفت: با یک تیم کارشناسی از دانشگاه هماهنگ خواهیم کرد تا ضمن بازدید از ذوب آهن اصفهان، هم با وضعیت تولید و هم برنامه های ذوب آهن آشنا شویم و هم توانمندی های علمی همکارانمان در دانشگاه در جلسه مشترک ارایه شود.
دکتر ذاکری در خاتمه اظهار داشت: ریل مورد نیاز کشور سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن است و ظرفیت تولید حداقلی ذوب آهن، ۴۰۰ هزار تن، یعنی به راحتی می توان  بازار کشورهای همجوار را از طریق صادرات ریل تامین کرد که لازمه آن، رسیدن به ظرفیت تولید، اشباع بازار داخلی و سپس، صادرات ریل است.
وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته، تولید ریل، نماد توسعه یافتگی صنعت فولاد آن کشور است و امیدواریم ذوب آهن- این نماد توسعه یافتگی در صنعت کشور- نیز پر رنگ تر شود و شخصا اعتقاد دارم صنعت فولاد کشور با توجه به قدمت آن و حتی بخش خصوصی که وارد گود شده، توانسته ظرفیت خوبی را علیرغم محدودیت هایی که برای صنعت فولاد داریم، شکل دهد و قطعا صنعت فولاد نیز با رساندن به ظرفیت، تعهد کامل خود را انجام می دهد.


http://Sapp.ir/iust_iran