عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

جلسه شورای دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر طاهر ضمن خیر مقدم ابتدا، گزارش مختصری از دانشگاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان حدود۱۵۰۰۰ دانشجو دارد و آنچه که این دانشگاه را از دیگر دانشگاه‌های استان و جنوب شرق متمایز کرده، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد گرایش‌ها و رشته‌ها تحصیلات تکمیلی است و نیز حدود ۵۰۰۰ دانشجوی دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش در حال تحصیل هستند.

وی افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال گذشته برای اولین بار در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و بر اساس نتایج رتبه بندی شانگهای که اخیرا" منتشر شده است، بخش مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان بعد از دانشگاه‌های تهران و صنعتی امیر کبیر دانشگاه شهید باهنر کرمان رتبه ای بین ۵۱- ۷۵ کسب کرده است. همچنین در بین چهل دانشگاه ایرانی (دانشگاه‌‍‌های جامع، علوم پزشکی و مهندسی) در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۰میلادی، در رتبه بیست وپنجم قرار گرفت و نیز طبق تازه ترین رتبه بندی دانشگاه لایدن هلند۲۰۱۹، ۲۶ دانشگاه ایران در فهرست ۹۶۳ دانشگاه موثر دنیا قرار دارند که دانشگاه شهید باهنر کرمان از رده ۹۳۸ به رده ۹۰۲ ارتقا یافت. امسال هم در رتبه بندی تایمز در فنی مهندسی و علوم کامپیوتر در بین ۱۲ دانشگاه کشور و جزء ۷۰۰ دانشگاه جهان قرار گرفته و در رتبه بندی کشوری رتبه ۵ را کسب کرده است.

دکتر طاهر افزود: دانشگاه شهید باهنر سرآمد جنوب شرق است نسبت به دانشگاه تهران از نظر کنکور و کارشناسی با ورودی‌های ضعیفی روبرو است و خوشبختانه قبولی‌‌های دانشگاه شهید باهنر در کارشناسی ارشد جزء دانشگاه‌های برتر کشور است که از یک ورودی ضعیف به خروجی قوی رسیده‌ است.

وی با تاکید بر لزوم حرکت دانشگاه به سمت مهارت‌افزایی و کارآفرینی گفت: دانشگاه باید براساس زمان ماموریت خود را انجام دهد و دانشگاهی پیشرو است که در این زمینه‌ها کار مثبتی انجام داده باشد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به این مطلب که کیفیت جایگزین کمیت در دانشگاه‌های کشور شده اظهار داشت: طرح آمایش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده در راستای کیفی‌سازی رشته‌ها، دانشجویان و حرکت دانشگاه‌ها به سمت مهارت‌افزایی و کارآفرینی اجرایی شده است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمان ضمن عرض تسلیت اربعین حسینی و ایامی که در پیش رو هست گفت: از اینکه در جمع شورای دانشگاه هستم خیلی خرسندم و توفیق رفیق شد تا در خدمت دانشگاهیان باشم. مساله بسیار مهم این است که هر کشور در بین ثروت‌ها و ذخایری که دارد در راس آنها نیروی انسانی، بالاترین ثروت است. برای یک کشور و دلیل نیز واضح است چرا که ثروت‌های دیگر هم باید در اختیار انسان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه افراد تحصیل کرده سرآمد هستند و این افراد در دانشگاه‌ها حضور دارند گفت: مراکز علمی و دانشگاه‌ها با جمعیتی سر و کار دارند، که این جمعیت یعنی همان دانشجویان، ثروت کشور هستند.

نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: در نگاه کلی وقتی می‌خواهند قدرت یک کشور را بسنجند، محورهایی در نظر گرفته می‌شود و یکی از محورهای مهم قدرت، نیروی انسانی است و نیروی فرهیخته در راس آن قرار دارد. دانشگاه شهید باهنر خوشبختانه این نیروی انسانی فرهیخته و جوان را دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید باهنر جزو دانشگاه‌های نام آور محسوب می‌شود گفت: شورای دانشگاه، یکی از ارکان اصلی دانشگاه است زیرا تصمیم گیری‌ها، تصمیم سازی‌ها و همراهی‌ها جایگاه آن را در دانشگاه ممتاز می‌کند.

امام جمعه شهر کرمان خاطر نشان کرد: اگر دانشگاه بخواهد ممتاز بشود و ممتاز بماند باید به چند نکته جدی توجه داشته باشد، اولین مساله تصمیماتی است که در شورای راهبردی دانشگاه گرفته می‌شود، باید عملیاتی و ارزیابی شوند. دومین مساله، انتخاب مدیران ارشد دانشگاه است زیرا یکی از اضلاع مهم دانشگاه، رئیس و اعضای هیات رئیسه هستند که دانشگاه را مدیریت می‌کنند. قابلیت‌ها، صلاحیت‌ها و انگیزه‌های آنان در دانشگاه می‌تواند دانشگاه را رو به جلو ببرد، به نحوی که جزو دانشگاه‌های برتر کشور و دنیا شود و خوشبختانه با نگاه به سابقه دانشگاه، متوجه خواهیم شد که همیشه رئیس و کارکنان دانشگاه، از بین افراد ارزشمند انتخاب شده‌اند و این حرکتی رو به جلو و روبه رشد است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی گفت: ضلع مهم دیگر، استادان هستند زیرا حضور یک استاد فرهیخته در دانشگاه بر دانشجویان تاثیرگذار است. طبق نگاه روانشناسانه افراد یا موثرند یا متاثر؛ موثرها اغلب انسان‌هایی هستند که به لحاظ روحی روانی و علمی جایگاهی قوی‌تر دارند. همانند استادان که اینگونه تاثیر خود را بر دانشجویان می‌گذارند، گرچه این تاثیر مشهود نباشد اما با نگاه به سرگذشت شخصیت‌های برجسته درهمین مرکزعلمی، کسانی فرهیخته شدند که استادان تاثیرگذاری داشتند. کمتر فردی پیدا می شود که جایگاه برجسته‌ای داشته اما نزد اساتید برتر تعلیم ندیده باشد که به‌ لطف الله، دانشگاه شهید باهنر استادانی صاحب نام دارد. ضلع سوم و مهم دانشجویان محصل هستند، همان افرادی که آموزش می‌بینند، باید انگیزه داشته باشند، گرچه ممکن است گروهی از دانشجویان با نگاهی غیر از انگیزه‌های علمی وارد دانشگاه شوند ولی این فضای دانشگاه است که می‌تواند دانشجو را با این سطح علمی هماهنگ کند. پس دانشجویان می‌توانند دانشگاه را برجسته کنند و این امر در سایه فرهنگ، ادب و دین محقق می‌شود. اگر دانشگاه با رعایت این چند ضلع در زیر سایه فرهنگ و ادب و دین قرار بگیرد در این دانشگاه رقابت ویژه‌ای شکل می گیرد و افراد برجسته‌ای هم از دانشگاه خارج می‌شوند. امیدواریم که برنامه ریزی شورا به گونه‌ای باشد که کلیه ضعف‌های احتمالی را بپوشاند ودر رقابت با سایر دانشگاه‌های برتر دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند رتبه‌های بالاتری را کسب کند.

سپس جلسه وارد دستور کار شد و پس از آن، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمان و اعضا شورا از چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌‌ای کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان بازدید کردند.

عکسهای مربوط به بازدید از نمایشگاه