اخلاق نخبگی باید بر مبنای کنشگری نخبگان متمرکز شود
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛
در ادامه برگزاری کارگاهها و نشستهای توانافزایی و مهارتآموزی مستعدانبرتر،
کارگاه آموزشی اخلاق نخبگی
ه همت بنیاد نخبگان استان زنجان و با همکاری مرکز تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.
در این کارگاه، حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی الهی خراسانی؛ مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نخبه مفهومی متمایز با تیزهوش، استعداد درخشان و متخصص است، گفت: اخلاق نخبگی شاخهای از اخلاق کاربردی و حرفهای است که با توجه به اصلاح درک از نخبگی، باید روی حوزه کنشگری نخبگان و محرکها و همچنین بینشهای پایه در این کنشگری متمرکز باشد.
حجتالاسلاموالمسلمین الهی خراسانی در ادامه سرفصلهای اخلاق نخبگی با رویکرد اسلامی از قبیل نگرش به خود، نگرش نخبگان به جامعه و دیگران، نگرش نخبگان به دیگر نخبگان و اصول و مهارتهای ارتباط اخلاقی با محیط و دیگران را تشریح کرد و اظهار داشت: نگرش به خود، اتکا به حقیقت متعالی، توجه به نعمتها و آلا (سرمایهها)، توکل و تسلیم، به جای خوداتکایی، احساس مسئولیت به جای احساس مزیت، توجه به داشتههای بالفعل به جای فریب سرمایههای بالقوه، زکات سرمایه و علم به جای تکاثر، فضیلت تحرک به جای سکون از مهمترین ارکان اخلاق نخبگی در نگرش به خود است.
وی با اشاره به موضوع نگرش نخبگان به جامعه و دیگران، اضافه کرد: نخبه، محصول جامعه است نه تافته جدا بافته و حاکم بر آن (کبر یا تواضع)، دغدغه خدمت کردن به جای خدمت شدن (قضا، حوائج یا کل بر دیگران)، به رسمیت شناختن و احساس مسئولیت نسبت به دیگران (مودت و مواسات و...)، نگاه واقعی به جای کلیشه ذهنی به اصناف اجتماعی (عدمقضاوت و واقعگرایی و عدم سوءظن)، احترام به فضیلت، تخصص و تجارب دیگران (رعایت معیارهای فضیلت) از مهمترین موضوعات این محور است.
وی پیرامون محور نگرش نخبگان به دیگر نخبگان نیز گفت: غبطه به جای حسد به همسانان، همافزایی در عمل به جای خودبسندگی، مشورت در تصمیم به جای خودرایی و احساس بینیازی از دیگران، در این محور وجود دارند.
حجتالاسلاموالمسلمین الهی خراسانی در پایان سازگاری با محیط، ترک مراء و جدال و خصومت (درک تفاوت و تقیه و...)، مدارا و مردمداری، مودت و مهرورزی، زکات و نشر علم، تاثیرگذاری مثبت، تلاش عینی به جای ماندن در کلیشههای ذهنی، جستجوگری و کنش فعال، تبدیل مشکلات به مسائل، تاثیر واقعی به جای نمایش تاثیر، محاسبه و ارزیابی کنشها را از موضوعات اصلی در اصول و مهارتهای ارتباط اخلاقی با محیط و دیگران برشمرد.