عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرطان پستان شایع‌ترین علت مرگ زنان ۳۵ تا ۵۵ ساله است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ فرزانه گشمردی افزود: سرطان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت در ایران است که مبارزه با آن نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان و جلب مشارکت مردم (ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه) است.
وی تصریح کرد: سرطان پستان اولین سرطان شایع در زنان ایران و جهان است که تشخیص زودهنگام آن نقش مهمی در درمان‌پذیری و کیفیت زندگی بیماران و نیز کاهش هزینه‌های درمان خواهد داشت در همین راستی برنامه "پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان" از ۹مهرماه لغایت ۹آبان ماه ۹۸ قابل‌اجرا است.
گشمردی بیان داشت: سرطان در حال حاضر به‌عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در اکثر جوامع ازجمله در ایران مطرح بوده و در سال‌های اخیر میزان بروز برخی از سرطان ‌ازجمله سرطان‌های روده و پستان افزایش روزافزونی داشته است.
مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر تاکید کرد: ازآنجایی‌که سرطان پستان یکی از شایع‌ترین بیماری در زنان است به همین دلیل دانستن اطلاعات در این زمینه برای هر خانمی هرچند دچار این بیماری نباشند لازم است.
وی اظهار داشت: بیشتر توده‌های پستان سرطانی نیستند و درمان پستان همیشه به برداشتن پستان منتهی نشده و در مراحل اولیه بیماری با درمان‌های جدید شانس بهبودی واقعی وجود دارد.
گشمردی عنوان داشت: عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را شامل سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، عدم حاملگی و زایمان، سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم(غیر سرطانی)، ابتلا خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان، اشعه یا اشعه درمانی در ناحیه پستان، وجود بافت متراکم پستان در ماموگرافی، مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون و مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سفید بودن پوست دانست.
مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر گفت: علایم و نشانه‌های سرطان پستان مانند وجود توده و برآمدگی در پستان (که بندرت دردناک است)، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، خونریزی و یا ترشح از نوک پستان، تغییر در اندازه پستان و تغییرات پوست شامل فرورفتگی و یا توکشیدگی پوست پستان، تغییر فرم هاله اطراف نوک پستان، زخم و تورم در پوست پستان و تغییر در فرم طبیعی پوست پستان است.
گشمردی راه‌های پیشگیری از سرطان پستان را کاهش وزن، انجام فعالیت ورزشی، شیردهی مادر، رعایت رژیم غذایی، ماموگرافی جهت زنان ۴۰ سال، معاینه سالیانه پستان، خودآزمائی پستان و زیر بغل یک هفته بعد از زمان قاعدگی دانست.

انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰


اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/EY7jegBw69PIpld7SHn6wN