عمومی | بنیاد ملی نخبگان

ایده‌های جدید ثمره شناسایی چالش‌ها است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه مدیریت زمان، خلاقیت و کارآفرینی به همت بنیاد نخبگان استان خراسان‌شمالی و با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش و با حضور دانش‌آموزان مستعدبرتر در اسفراین برگزار شد.

در این کارگاه، لطفی؛ مدیر مراکز رشد پارک علم‌و‌فناوری خراسان‌شمالی با اشاره به اصول خلاقیت، گفت: خلاقیت و نوآوری جوهره کارآفرینی است.

وی افزود: با شناسایی چالش‌ها می‌توان به ایده‌های جدید دست یافت و با خلاقیت و کارآفرینی آن را برطرف کرد. به عبارت بهتر، «خلاقیت» به معنای دست یافتن به راهکارهای جدید برای حل مسائل و «نوآوری» به معنای بکارگیری اندیشه‌های جدید ناشی از خلاقیت است.

لطفی صریح کرد: اگر نوآوری به مرحله تولید انبوه محصول جدید برسد آنگاه کارآفرینی صورت می‌گیرد.

مدیر مراکز رشد پارک علم‌و‌فناوری خراسان‌شمالی با بیان اینکه بیشتر ایده‌ها از طریق تکنیک «ترکیب» به دست می‌آیند، اظهار داشت: هدف در تکنیک ترکیب، بررسی امکان ادغام دو ایده یا دو محصول برای تولید خروجیِ کارآمدتر است که در نهایت موجب ایجاد محصول نوآورانه می‌شود.

در بخش دیگری از این کارگاه، کمایستانی؛ مدرس دانشگاه به بیان اهمیت مدیریت زمان پرداخت و گفت: ضعف در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، منشاء بسیاری از مشکلات موجود است.

وی افزود: مدیریت زمان یک عنوان بسیار عمومی است که می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها، مهارت‌ها و مسائل را شامل شود؛ این موضوع مهمترین نکته‌ در مجموعه درس‌های مدیریت زمان و نظم شخصی است.

کمایستانی ادامه داد: پیش از اینکه توجه به مدیریت زمان و حل مشکل کمبود زمان؛ پرداختن به چرایی کمبود زمان مهم است.

مدرس این کارگاه داشتن رویاهای بزرگ را یکی از عوامل احساس کمبود زمان دانست و اظهار داشت: در اغلب موارد، احساس کمبود زمان یکی از دست‌اندازهای فرد برای رسیدن به آرزوهای بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل کمبود زمان، عدم‌واگذاری برخی امور به دیگران و یا عدم‌واگذاری منطقی آنها است، اضافه کرد: کمال‌طلبی، ضعف در مهارت حل مسئله، مشکل اهمال‌کاری، ضعف در هنر نه گفتن، مدیریت زمان در عصر دیجیتال، خودارزیابی و اطلاع از نحوه گذراندن وقت، از دیگر عوامل مهم در کمبود وقت است.

آشنایی با فرآیند خلاقیت، روش‌های ابداع و نوآوری، راه‌های افزایش مهارت، کاربردی‌کردن علوم تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان در موضوعات مختلف، از دیگر مواردی بود که در این کارگاه به آنها اشاره شد.